JAARVERSLAGEN

Jaarverslag 2020 in concept

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

                                                                           www.kboprinsenbeek.nl

Ontmoetingscentrum De Zilverberk, Schoolstraat 9, 4841 XC Prinsenbeek

 

 

 

 

 

 

 

VOORWOORD door de voorzitter

Wat valt er te zeggen over het jaar 2020 voor de KBO. Een coronajaar waarin De Zilverberk het grootste gedeelte van het jaar gesloten was. Ondanks alle corona-aanpassingen was het schenken van koffie of thee niet toegestaan door de Gemeente Breda. Een rustig jaar dus waarin de meeste activiteiten niet doorgingen en wij weinig aan eenzaamheidsbestrijding konden doen. Voor vele leden was het persoonlijk een moeilijk jaar. Bijna iedereen heeft in zijn of haar omgeving wel iemand of meerderen die door corona getroffen zijn en soms hieraan zijn overleden. Onze gedachten gaan uit naar hen en hun familie en dierbaren.

Het aantal overleden KBO leden was tweemaal zo hoog als in 2019.

Ook kent iedereen wel mensen die hun inkomen geheel of gedeeltelijk moeten missen. Dit geldt ook voor de KBO. Het negatief resultaat zou ongeveer € 40.000 zijn. Maar door maximaal gebruik te maken van de verschillende regelingen en het van de Gemeente gewonnen proces over het subsidiebeleid hebben we het verlies kunnen beperken tot € 15.000.

Door overlijden van leden en opzeggingen hebben we 75 minder leden, terwijl daar maar 16 nieuwe leden tegenover staan doordat de activiteiten hebben stilgelegen. In 2019 hadden we nog 63 nieuwe leden.

Voor de vrijwilligers waren de ervaringen verschillend. (Assistent)-beheerders en gastvrouwen werden nu maar beperkt ingezet, maar waren op die momenten dan wel extra druk door de coronamaatregelen. De ONS bezorgers bleven de meeste tijd op hun post evenals de ouderenadviseurs en belastinginvullers, al moesten laatstgenoemden wel creatief te werk gaan.

De activiteiten-besturen moesten regelmatig hun leden bellen om hen weer te informeren over sluitingen. Dat gold ook voor de computercursussen en reizen. Kortom: flexibiliteit werd vereist maar was, zoals verwacht, geen probleem. Daarvoor hartelijk dank.

Ondanks alles zijn er door de Stichting De Zilverberk wel plannen uitgewerkt voor 2021. De luchtbehandeling zal in maart worden vernieuwd en in juli worden er aanpassingen aan het gebouw gepleegd, de garderobe wordt verplaatst, de entree wat ruimer en er wordt meer opslagruimte gecreëerd. Een en ander leidt ook tot een beter binnen en buiten klimaat en een lagere energierekening.

Zoals u ziet leggen we ons hoofd niet in de schoot en richten we ons met volle kracht op de toekomst. Er komen ongetwijfeld betere tijden. Houd vol en blijf gezond. Dan hopen we u in de loop van 2021 vol goede moed in De Zilverberk te mogen begroeten.

Wender de Beet,

Voorzitter Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek.

BESTUUR van KBO afdeling PRINSENBEEK per 31 december 2020

voorzitter                   dhr. Wender de Beet,            tel. 5417407 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris                   mvr. Josien van Melis          tel. 5416947  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester         mvr. Sjan Franken               tel. 06-12134735      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.     

2e secretaris               dhr. Rienus Huijbregts         tel. 5419220  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2e penningmeester    dhr. Ton Broks                     tel. 5410620  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               dhr. Wim Batist                    tel. 5415173  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               dhr. Louis Smits                   tel. 5412628  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

lid                              

Iedere eerste donderdagochtend van de maand is er een bestuursvergadering, met uitzondering van de maand juli.

BESTUURSTAKEN EN

BESTUURSAFGEVAARDIGDEN vaste ACTIVITEITENGROEPEN

dhr. Wim Batist, lid             

            belastinginvullers - carnaval - computerproject - lezingen/excursies - stoelgym

dhr. Wender de Beet, voorzitter

            biljarten - bingo - sjoelen - vrijwilligers - werkgroep “gezelligheid samen”/domein Zorg                 

dhr. Ton Broks, 2de penningmeester                     

            dansen - Engels - koersbal - line-dance

mvr. Sjan Franken, penningmeester

            adventsvieringen - schilderen/tekenen

           

dhr. Rienus Huijbregts, 2de secretaris

            beheer/verhuur Zilverberk - bridge - handwerken - modeshow - ledenadministratie -             ouderenadviseurs/thuisadministrateurs - reanimatie - website                           

                                              

mvr. Josien van Melis, secretaris

            maandelijkse Nieuwsbrief - publiciteit o.a. naar Prinsenbeek Nieuws, Modern            Prinsenbeek en Facebook - Biks Blaosfestijn

                                                          

dhr. Louis Smits

            fietsen - jokeren - jong/oud - koor - Kring Breda - lezingen/excursies - reizen - rikken

Besturen van activiteitengroepen kunnen terecht bij bovengenoemde personen, die vragen/opmerkingen zullen voorleggen in de bestuursvergadering.                                         

ACTIVITEITENGROEPEN per 31 DECEMBER 2020

BILJARTCLUB "CARAMBOLE"                                donderdagavond 19.00 - 22.00 uur

Aantal leden 8.

Contributie/eigen bijdrage € 12,50 per jaar; spelsoort driebanden. 

voorzitter dhr. Dijo van Gils, 06-24954211,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris/penningmeester dhr. Rien Peemen, 076-5410428, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BILJARTVERENIGING "ONS HUIS"            maandag- en vrijdagmiddag 13.00-17.00 uur

Aantal leden 31.

Contributie/eigen bijdrage € 20,00 per jaar; spel in competitieverband.                                   

voorzitter dhr. Paul van Halderen, 076-5812450, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris dhr. Frans Wildhagen, 06-30937957,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester dhr. Rien Santbergen, 06-20653316, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BILJARTCLUB V.O.P                                                     maandagavond van 18.30 - 22.30 uur

Aantal leden 20.

Eigen bijdrage: € 10,-- per jaar; -spelsoort libre-. 

voorzitter dhr. Kees Aarts, 076-5412404, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris/penningmeester dhr. Guust de Graaf, 06-51055565, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

BILJARTVERENIGING “ZILVERBOYS”                donderdagmiddag 13.00 -17.00 uur

Aantal leden

Eigen bijdrage

voorzitter dhr. Hans Santbergen, 06-48155838, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris/penningmeester dhr. Rien Peemen, 076-5410428, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

BILJARTEN DAMES                                                       woensdagochtend van 9.30 - 12.00 uur

Aantal leden 6.

Eigen bijdrage: + € 10,00 per jaar.            

activiteitenbegeleider dhr. M.J. (Sjors) Tax, 076-5414793, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BINGO                                 laatste dinsdagmiddag van de maand van 13.30 tot 16.30 uur

Kosten per kaart € 3,00 voor gehele bingo; loterij € 1,00 voor 10 loten.

coördinator mvr. L. Meeuwissen, 076-5415218, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BRIDGE ALERT'99                      dinsdagavond in competitieverband van 19.15 tot 22.30 uur

Aantal leden 24.

Eigen bijdrage € 15,--  per jaar.

voorzitter dhr. Ad Marijnes, 076-5875654, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. C. Marijnes, 076-5875654, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mvr. N. Sweep, 076-5416869, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BRIDGECLUB "DE ZILVERBERK"                          woensdagmiddag 13.00 – 17.00 uur

Aantal leden 74.

Contributie/eigen bijdrage € 17,00 per jaar; spel in competitieverband.

Zomercompetitie € 1,00 per persoon per speeldag.

voorzitter dhr. Huub van 't Westeinde, 076-5146626, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Marion Holleman, 076-5415582, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mvr. Corrie Meeuwissen, 076-5414526, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

CARNAVAL                                                                       organiseren van een carnavalsmiddag

voorzitter dhr. J. van der Bom, 076-5413749, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Lies Meeuwissen, 076-5415218, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

dhr. Dijo van Gils, 06-24954211,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

COMPUTERPROJECT                                       in voor- en najaar op verschillende dagdelen

            inloopmiddag op donderdag van 13.30 tot 15.30 uur behalve in de schoolvakanties

Eigen bijdrage varieert per cursus.

Contactpersoon dhr. Dijo van Gils, 06-24954211,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

DANSEN                                          volgens agenda op vrijdagavonden 19.30 tot 22.30 uur

Toegang voor leden gratis.

coördinator dhr. Ton Broks, 076-5410620, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

ENGELS CONVERSATIE          januari tot maart maandagmiddag 13.00 – 14.30 uur

            tot juni online lessen; m.i.v. januari 2021 is helemaal gestopt met Engels conversatie

Aantal leden 7.

Eigen bijdrage € 70,00 per jaar.

Docenten: mvr. Joan van den Berg, 076-5415376, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

en mvr. José Bogtrop,  06-13257136.

 

FIETSEN                                         dinsdagmiddag vertrek om 13.15 uur vanaf De Zilverberk

Aantal deelnemers 36.                                                                                en 2 dagtochten per jaar

Bijdrage voor "lief- en leedpotje" € 5,00.

fietsgids/voorzitter dhr. Piet Verstraeten 076-5876233, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris dhr. Ton Broks, 076-5410620, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mevr. A. Timmers, 076-5415345

HANDWERKEN                                                    woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur

Aantal deelnemers 14.

contactpersoon mvr. Ria Frijters, 06-23755359

contactpersoon mvr. Riet Bastiaansen, 076-5420215, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   

JOKEREN                                                   september-juni: vrijdagmiddag 13.00 tot 17.00 uur

            vrij jokeren op maandagmiddag;   in de zomer vrij jokeren op de vrijdagmiddag

Aantal leden 21.

Contributie/eigen bijdrage € 20,00 per jaar.

voorzitter/secretaris/penningmeester mvr. Anneke Beerens, 076-5414104, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

medeleiding mvr. Ine Hagenaars

KLAVERJASSEN                                                  woensdagavond van 19.00 tot 22.00 uur

Aantal leden 7.

Contributie/eigen bijdrage € 2,50 per maand.

Leiding dhr. Ton Dielissen, 06-24348388, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

KOERSBALCLUB  "DE ZILVERBERK"  maandag- en donderdagmiddag 13.30-15.30 uur

Aantal leden 33.                                                                  donderdagavond 19.30 tot 21.30 uur

Contributie/eigen bijdrage € 10,00 per jaar.

voorzitter dhr. Toon Luiken, 076-5412833

secretaris dhr. Piet van Beek, 076-5424282, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mvr. Naantje Vissers, 076-5412592

KOOR  "VIVA  LA  MUSICA"                          maandagmorgen van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 37.

Contributie/eigen bijdrage € 55,00 per jaar.

voorzitter dhr. Huub van 't Westeinde, 076-5146626, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Niesje van de Maas, 076-5414122, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

penningmeester mvr. Lya Vermeulen, 076-5873313, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

dirigente mvr. A. Hage, pianist dhr. B. Brouwer

 

LINE DANCE                                                         woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur

Aantal leden 20.

Contributie/eigen bijdrage € 12,00 per maand; in juli en augustus € 2,00 per persoon per les

voorzitter mvr. Joke Moelands, 076-5415232, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris/penningmeester dhr. Rien Meeuwissen, 076-5222434, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

REIZEN                                                                               meer-daagse reis (midweek) en dagreis

voorzitter dhr. J. van der Bom, 076-5413749, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Lies Meeuwissen, 076-5415218, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

RIKKEN                                          dinsdagmiddag in competitieverband 13.30 tot 17.00 uur

                                               maandagavond leren rikken/beter leren rikken 19.00 tot 22.00 uur

Aantal leden 53.

Contributie/eigen bijdrage € 30,00 per jaar.

voorzitter/algemeen wedstrijdleider dhr. Henk Bulkmans, 06-17860729, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Ria Bulkmans, 076-47945124, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

ondersteuner algemeen dhr. Wout Timmers, 076-5414193, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

SCHILDEREN/TEKENEN                                             donderdagochtend 9.00 tot 12.00 uur

Aantal leden 8.

Contributie/eigen bijdrage € 10,00 per les.

docent mvr. Ine van den Berg, 06-29955241,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

SJOELEN  "DE ZILVERBERK"                      woensdagochtend van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 15.

voorzitter mvr. Joke van de Corput, 06-20982866, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Ans Hage, 076-5413095

 

SJOELCLUB  "D.O.S."                                                    maandagavond van 19.30 tot 22.00 uur

Aantal leden 16.

Contributie/eigen bijdrage € 42,00 per jaar.

voorzitter/secretaris mvr. Corrie Graumans, 06-37601999, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mvr. Tiny Kloosterman, 076-5420029, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

STOELGYM                                                           donderdagavond van 18.30 tot 19.15 uur

Aantal leden 24.

Contributie/eigen bijdrage € 25,00 per jaar.

Contactpersoon mvr. Cor Houtepen, 076-5420103, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

WERKGROEP JONG-OUD enkele keren per jaar actief met de Prinsenbeekse basisscholen

Aantal deelnemers 17.

Organisatie door dhr. Piet van Beek, 076-5424282, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

en mvr. Adje Langen-de Jong, 076-5414450, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

ALGEMENE ACTIVITEITEN en WERKGROEPEN

 

ADVENTSVIERINGEN

Organisatie van de jaarlijkse adventsvieringen in de Zilverberk.

Coördinatie: mvr. Sjan Franken, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Leden: mvr. Lies Meeuwissen, mvr. Riet van Aert, dhr. Ton Broks.

 

AED/REANIMATIE

De AED (Automatische Externe Defibrillator) is een apparaat dat wordt toegepast bij een hartstilstand. De AED geeft een elektrische schok af waardoor het hartritme weer op gang kan worden gebracht. De overlevingskans neemt hierdoor aanzienlijk toe.

De werkgroep bestaat uit een 16-tal vrijwilligers die jaarlijks worden bijgeschoold om het vak Reanimatie en AED-bediener te kunnen uitoefenen.

Coördinatie: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

 

BEHEER en VERHUUR ZILVERBERK

Hoofdbeheerder van Ontmoetingscentrum De Zilverberk is dhr. Ad Dierckxsens, die wordt ondersteund door een 5-tal assistent-beheerders/ondersteuners.

Voor het huren van ruimte in de Zilverberk kunt u allèèn terecht bij Rienus Huijbregts en/of Ad Dierckxsens. Afspraken worden vastgelegd na retourzending en bevestiging contract.

Beheerder: dhr. Ad Dierckxsens, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Coördinatie: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

BELASTINGINVULHULP

De belastinginvullers van onze vereniging zijn dhr. Wim Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Huib Jansen, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Jack van Noort, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet. Zij hebben allen een legitimatiebewijs voor het volgen van de jaarlijkse bijscholingscursus.

Ook is aan leden de mogelijkheid geboden om in de Zilverberk zelf, onder leiding, te oefenen met het invullen van belasting op de computer.

Coördinatie: dhr. Wim Batist, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

BIKS BLAOSFESTIJN

Organisatie van de jaarlijkse vertegenwoordiging van de KBO bij het Biks Blaosfestijn.

Coördinatie: mvr. Josien van Melis, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Leden: mvr. Riet van Aert, dhr. Rienus Huijbregts,  mevr. Lies Meeuwissen.

EXTERN OVERLEG

Regelmatig heeft overleg plaatsgevonden tussen (leden van) het KBO-bestuur met o.a.:

Gemeente Breda, Kring Breda, Dorpsplatform/Domein Zorg.

 

GASTVROUWEN/-HEREN

Ongeveer 25 vrijwilligers voorzien bezoekers van de Zilverberk van koffie/thee en/of een drankje.

Coördinatie: dhr. Ad Dierckxsens, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KLUSPLOEG

Door een 14-tal vrijwilligers worden regelmatig onderhoud- en schoonmaakwerkzaamheden en andere klussen aan en in de Zilverberk verricht.

Coördinatie: dhr. Ad Meulemans, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

en dhr. Frits Elzerman, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

LEZINGEN

In 2020 kon slechts een lezing georganiseerd worden.

Organisatie door:      dhr. Louis Smits, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

                                    dhr. Wim Batist, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

LIEF EN LEED

Verzorging felicitatie- en condoleancekaarten en H. Missen ter nagedachtenis overleden leden.

Verzorging door mvr. Riet van Aert-Verdonk, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

NIEUWSVERZORGING

De NIEUWSBRIEF met o.a. de agenda, uitnodigingen voor vieringen/bijeenkomsten en activiteiten, telefoonnummers van ouderenadviseurs en belastinginvullers, cursusmogelijkheden voor computerlessen, verscheen 10 keer in 2020. In april verscheen geen Nieuwsbrief i.v.m. corona.

Daarnaast werden activiteiten en incidentele aankondigingen gecommuniceerd via Modern Prinsenbeek, Prinsenbeek Nieuws en Facebook.

Informatie is ook te vinden op onze website: www.kboprinsenbeek.nl

Heeft u ook nieuws en/of een bericht voor plaatsing in de Nieuwsbrief dan kan dit gestuurd worden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   

 

"ONS" en BODES

Dit jaar waren er 11 uitgaven van ONS, i.v.m. corona is een bezorging niet doorgegaan, maar

10 ervan werden bezorgd door 26 bodes.

Bezorgadres/verspreidingspunt van ONS en Nieuwsbrief bij mvr. Riet van den Berg.

Samen met de ONS werd de Nieuwsbrief al dan niet met bijlagen bezorgd.

 

OUDERENADVISEURS

Onze afdeling kent de volgende ouderenadviseurs: mvr. Joan Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Piet Houtepen, dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Louis Smits, mvr. Helma Spierings, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet.

Bijeenkomen voor bijscholing was helaas in 2020 niet mogelijk, maar verspreid over de eerste maanden van 2021 zullen diverse bijscholings-onderwerpen online aangeboden worden.

Een aantal van onze ouderenadviseurs zet zich ook in voor het spreekuur van Info.Prinsenbeek.

Coördinatie: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

SPREEKUUR OUDERENADVISEUR EN WIJKAGENT -  INFO.PRINSENBEEK

Tot de gedwongen sluiting van de Zilverberk in maart hielden wijkagenten om de week spreekuur in de Zilverberk. Per september hebben zij aangegeven dat het spreekuur tot nader order wordt opgeschort, o.a. vanwege capaciteitsgebrek.

Op de vrijdagen om de week dat de Zilverberk geopend mocht zijn was een KBO-ouderenadviseur aanwezig. Van 9.00 tot 10.00 uur kan men terecht met vragen over o.a. wonen, vervoer, zorg, ontspanning, beweging, cursussen, geldzaken, mantelzorg en vrijwilligerswerk.

Coördinatie: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

THUISADMINISTRATEURS:

Dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen en dhr. Wout Timmers

Coördinatie: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

TUINPLOEG

De tuinploeg telt een 4-tal leden, die het groen rondom de Zilverberk mooi in orde houden.

Coördinatie: dhr. Ad Meulemans, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

AGENDA  met  ACTIVITEITEN  in  2020

 

Ontmoetingscentrum De Zilverberk moest in 2020 i.v.m. Covid-19 noodgedwongen de deuren sluiten:

-van woensdag 11 maart tot en met zondag 2 augustus

-van donderdag 15 oktober tot en met zondag 22 november

-van donderdag 10 december tot en met donderdag 31 december.

09 januari                   TEKENEN- EN SCHILDEREN

Start van de gevarieerde teken- en schildercursus onder leiding van Ine van den Berg.

 

15 januari                   KLAVERJASSEN

Start van de nieuw opgerichte klaverjasclub onder leiding van Ton Dielissen.

17 januari-25 september

                                    DANSAVONDEN

Dansen op de vrijdagavond van 19.30 tot 22.30 uur op afwisselende muziek van DJ Twan in De Zilverberk. Gezellige avonden voor iedereen met een drankje en een hapje.

23 januari-28 februari        BELASTINGINVULHULP

Op donderdag 23 januari vond de jaarlijkse bijscholing voor belastinginvullers plaats in de Zilverberk.

Vervolgens werd op vrijdag 28 februari aan onze leden de mogelijkheid geboden om in de Zilverberk zelf, onder leiding, te oefenen met het invullen van belasting op de computer.

 

24 januari                 BIJEENKOMST KBO-BESTUUR – ACTIVITEITEN-BESTUREN

Uitwisseling van gegevens met activiteitengroepen.

24 januari                 INCASSO CONTRIBUTIE KBO voor het jaar 2020.

28 januari-18 februari-29 september        BINGO

Na 2 gezellige bingo-middagen in januari en februari kon in september nog een bingo-middag doorgaan, weliswaar met beperkt aantal deelnemers.

14 februari    RIKKEN en JOKEREN

Geheel verzorgde toernooidag in Etten-Leur.

 

25 februari    CARNAVALSMIDDAG

Gezellige middag met carnavalsmuziek en optredens.

5 maart          66ste STATUTAIRE LEDENVERGADERING

Na koffie met iets lekkers opende de vicevoorzitter (i.v.m. ziekte voorzitter) de vergadering in aanwezigheid van + 100 leden.

Zie de notulen van deze vergadering.

Na het officiële gedeelte kon men, onder het genot van een drankje, genieten van luister- en populaire muziek door Rens Kouwenberg.

6 maart          LEZING BOOTS APOTHEEK PRINSENBEEK

Mvr. Marianne Glimmerveen-van Rijn sprak o.a. over “het reilen en zeilen in de apotheek”, de invloed van voeding op werking medicijnen en gezonde voeding voor ouderen.

                       

 

10 september HOFFMANS MODESHOW

De voorjaars-/zomermodeshow kon helemaal niet doorgaan.

De najaars-/winterkleding werd aangeboden in een inloop-verkoopshow.

 

2 oktober       AFSCHEID VAN ASSISTENT-BEHEERDER JAN VAN TILBURG

Ondanks alle beperkende corona-maatregelen toch een gezellig en feestelijk afscheid van onze assistent-beheerder Jan van Tilburg, samen met collega-beheerders, gastvrouwen/-heren, bestuur Zilverberk en bestuur KBO.

Gedurende bijna 15 jaar hebben Vereniging KBO en Stichting De Zilverberk een beroep Jan kunnen doen. Hij stond altijd klaar, was behulpzaam en gastvrij. Zijn gezondheid nu moet voorgaan, maar wij en alle bezoekers van de Zilverberk gaan hem zeker missen.

2 oktober        AFSCHEID VAN ASSISTENT-BEHEERDER JAN DE GRAAUW

Tijdens de gezellige bijeenkomst met collega-beheerders, gastvrouwen/-heren, bestuur Zilverberk en bestuur KBO hebben we ook afscheid genomen van onze assistent-beheerder Jan de Graauw.

Gedurende een flink aantal jaren verleende hij allerlei hand- en spandiensten in de Zilverberk en deed vele boodschappen. Hem werd dan ook heel hartelijk dankgezegd.

10 november RABO CLUBSUPPORT - TOEZENDING CHEQUES        

Uitreiking van cheques in het kader van Rabo ClubSupport was dit jaar per post.

Uit Prinsenbeek deden 59 clubs mee waarop 6900 stemmen werden uitgebracht. Elke stem was goed voor € 4,20.

Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek ontving een feestelijke cheque van € 1.113,21.

Stichting De Zilverberk ontving een cheque ter waarde van € 982,99.

Een heel mooi resultaat en wij willen dan ook iedereen die op ons heeft gestemd, maar zeker ook de Rabobank heel hartelijk hiervoor dankzeggen.

18 en 21 december   BEDANKJE VRIJWILLIGERS

Om hen te bedanken voor hun inzet zijn alle vrijwilligers uitgenodigd om (coronaproof) een bedankje op te halen in de Zilverberk.

 

31 december             PRESENTJE VOOR ALLE LEDEN

Door corona was er dit jaar nauwelijks de gelegenheid om elkaar te ontmoeten in de Zilverberk, samen een spelletje te spelen, een kopje koffie te drinken of zomaar wat bij te praten.

Daarom heeft het bestuur aan het einde van dit jaar alle leden verrast met een klein presentje.

JAARVERSLAG 2020 samengesteld door:  

mvr. Josien van Melis-van Delst,

secretaris Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek

JAARVERSLAG 2018

JAARVERSLAG 2018

 

VOORWOORD door de voorzitter

Eens per jaar, en ieder jaar weer, dient er een voorwoord bij het jaarverslag geschreven te worden. Best wel lastig, want de jaren lijken meestal op elkaar.

2018 was evenwel anders. Het was een roerig jaar! Er waren veel negatieve invloeden en er was weinig voldoening. Besturen geeft op deze wijze nauwelijks nog plezier.

Maar dan zie je weer die 600 tot 700 bezoekers per week in De Zilverberk en dan krijg je na een bijeenkomst weer die goed bedoelde bedankjes. Ja, dat gebeurt gelukkig ook en dat geeft de burger dan weer moed. Dan besef je weer waarvoor en voor wie je het doet.

Er is zoveel om dankbaar voor te zijn. Een prachtige accommodatie in eigen bezit, 135 enthousiaste en goede vrijwilligers, een stevige en gezonde financiële situatie, een ledental dat toch zo goed als helemaal op peil blijft en vele gezellige momenten. Daarbij is de contributie en zijn de consumptieprijzen al 6 jaar gelijk. En dat in een tijd dat vele verenigingen zich afvragen of ze de huur nog wel kunnen opbrengen en hun voortbestaan onder druk staat.

Wij kunnen dan ook welgemoed en optimistisch ons dertiende lustrum gaan vieren. De lustrumcommissie heeft al hard gewerkt en de invulling van de festiviteiten is zo goed als rond. Het wordt een leuk en gratis programma en wij hopen dan ook velen van jullie te mogen ontvangen.

Er blijft dan ook voldoende reden om de vele vrijwilligers te danken voor hun inzet, ieder op zijn of haar eigen wijze. Het bestuur is er blij mee en hoopt nog vele jaren op hun inbreng te mogen rekenen.

Wender de Beet

Voorzitter Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek

 

 

BESTUUR van KBO afdeling PRINSENBEEK per 31 december 2018

voorzitter                    dhr. Wender de Beet,                        tel. 5417407    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris                     mvr. Josien van Melis             tel. 5416947    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester          dhr. Ton Broks                       tel. 5410620    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

vice-voorzitter                        dhr. Ad Meulemans               tel. 5413268    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2e secretaris                 dhr. Rienus Huijbregts           tel. 5419220    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2e penningmeester      dhr. Wim Batist                     tel. 5415173    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               mevr. Lies Meeuwissen          tel. 5415218    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               dhr. Louis Smits                     tel. 5412628    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Iedere eerste donderdagochtend van de maand is er een bestuursvergadering.

ACTIVITEITENGROEPEN

BESTUURSVERANTWOORDELIJKEN voor de vaste ACTIVITEITENGROEPEN

biljarten – vrijwilligers - sjoelen                                                        dhr. Wender de Beet 

bridge – fietsen – jokeren – Engels                                                  dhr. Ad Meulemans

reanimatie                                                                                         dhr. Rienus Huijbregts

koersbal – dansen – line-dance                                                         dhr. Ton Broks

computerproject – stoelgym                                                             dhr. Wim Batist                    

bingo – handwerken – reizen – carnaval - modeshow                      mvr. Lies Meeuwissen

jong/oud – koor – rikken - reizen                                                      dhr. Louis Smits        

 

BILJARTCLUB "CARAMBOLE"                                 donderdagavond 19.30 - 22.30 uur

Aantal leden 10.

Contributie € 10,- per jaar; spelsoort driebanden. 

voorzitter/penningmeester dhr. Gerard Huijbregts, 076-5415683, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris dhr. Rien v.d. Avoird, 076-5413223, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BILJARTVERENIGING "ONS HUIS"             maandag- en vrijdagmiddag 13.00-17.00 uur

Aantal leden 36.

Contributie € 20,00 per jaar; spel in competitieverband.                                        

voorzitter dhr. Paul van Halderen, 076-5812450, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris dhr. Frans Wildhagen, 076-5413323,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester dhr. Rien Peemen, 076-5410428, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

wedstrijdleider dhr. A. Vrolijk, 076-5410289, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BILJARTCLUB V.O.P                                                     maandagavond van 18.00 - 22.30 uur

Aantal leden 18.

Eigen bijdrage: € 10,-- per jaar; -spelsoort libre-. 

voorzitter dhr. Kees Aarts, 076-5412404, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris/penningmeester dhr. Guust de Graaf, 076-5413702, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BILJARTEN DAMES                                                       woensdagochtend van 9.30 - 12.00 uur

Aantal leden 6.

Eigen bijdrage: € 10,00 per jaar.                   

activiteitenbegeleider dhr. M.J. (Sjors) Tax, 076-5414793.

 

BINGO                                             laatste dinsdagmiddag van de maand van 13.30 tot 16.30 uur

Kosten per kaart € 3,00 voor gehele bingo; loterij € 1,00 voor 10 loten.

coördinator mvr. L. Meeuwissen, 076-5415218, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BRIDGE ALERT'99                                  dinsdagavond in competitieverband vanaf 19.15 uur

Aantal leden 28.

Eigen bijdrage € 15,--  per jaar.

voorzitter dhr. Ad Marijnes, 076-5875654 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. N. Sweep, 076-5416869, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

BRIDGECLUB "DE ZILVERBERK"                           woensdagmiddag 13.00 – 17.00 uur

Aantal leden 82.

Contributie € 17,00 per jaar; spel in competitieverband.

Zomercompetitie € 1,00 per persoon per speeldag.

voorzitter dhr. Huub van 't Westeinde,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Marion Holleman, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mvr. Corrie Meeuwissen, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

COMPUTERPROJECT                            in voor- en najaar op verschillende dagdelen

                        inloopmiddag op donderdag van 13.30 tot 15.30 uur behalve in de schoolvakanties

Eigen bijdrage varieert van € 35 tot € 65 per cursus.

dhr. Dijo van Gils, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

DANSEN                                                      volgens agenda op vrijdagavonden 19.30 tot 22.30 uur

Toegang voor leden gratis.

coördinator dhr. Ton Broks, 076-5410620, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

ENGELS CONVERSATIE           oktober t/m maart maandagmiddag 13.00 – 14.30 uur

Aantal leden 9.

Eigen bijdrage € 70,00 per jaar.

Docenten: mvr. Joan van den Berg, 076-5415376, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

en mvr. José Bogtrop,  06-13257136.

 

FIETSEN                                         dinsdagmiddag vertrek om 13.15 uur vanaf De Zilverberk

Aantal deelnemers 30.                                                                                  en 2 dagtochten per jaar

Bijdrage voor "lief- en leedpotje" € 5,00.

fietsgids/voorzitter dhr. Jos Luyckx, 076-5422632

fietsgids/secretaris dhr. Piet Verstraeten 076-5876233

penningmeester A. Timmers, 076-5415345

HANDWERKEN                                                    woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur

Aantal deelnemers 5 à 10.

groepsvertegenwoordiger mvr. Ria Frijters, 06-23755359

groepsvertegenwoordiger mvr. Riet Bastiaansen, 076-5420215, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   

JOKEREN                                                   september-juni: vrijdagmiddag 13.00 tot 17.00 uur

                                                                       in de zomer vrij jokeren op de vrijdagmiddag

Aantal leden 21.

Contributie € 20,00 per jaar.

voorzitter/secretaris/penningmeester mvr. Anneke Beerens, 076-5414104, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

medeleiding mvr. Toos Haast, 076-5414821

JONG-OUD WERKGROEP is enkele keren per jaar actief met de Prinsenbeekse basisscholen

Organisatie door dhr. Piet van Beek, 076-5424282, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

en mvr. Adje Langen-de Jong, 076-5414450, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KOERSBALCLUB  "DE ZILVERBERK"  maandag- en donderdagmiddag 13.30 tot 15.30 uur

                                                                                              donderdagavond 19.30 tot 21.30 uur

Aantal leden 39.

Contributie € 10,00 per jaar.

voorzitter dhr. Toon Luiken, 076-5412833

secretaris dhr. Piet van Beek, 076-5424282, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mvr. Naantje Vissers, 076-5412592

 

KOOR  "VIVA  LA  MUSICA"                                       maandagmorgen van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 40.

Contributie € 55,00 per jaar.

voorzitter dhr. Huub van 't Westeinde, 076-5146626, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Niesje van de Maas, 076-5414122, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

penningmeester mvr. Lya Vermeulen, 076-5873313, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

dirigente mvr. A. Hage, pianist dhr. B. Brouwer

LINE DANCE                                             woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur 

Aantal leden 25.

Contributie € 100,00 per jaar.

voorzitter mvr. Joke Moelands, 076-5415232, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Annelies Franken, 076-5429305, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester dhr. Rien Meeuwissen, 076-5222434, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

REIZEN/CARNAVAL                                          meer-daagse reis (midweek) en dagreizen

                                                                                  organiseren van een carnavalsmiddag

organisatie dhr. J. van der Bom, 076-5413749, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

RIKKEN                                                      dinsdagmiddag in competitieverband 13.30 tot 17.00 uur

                                               maandagavond leren rikken/beter leren rikken 19.00 tot 22.00 uur

Aantal leden 56.

Contributie € 20,00 per jaar.

voorzitter/algemeen wedstrijdleider dhr. Henk Bulkmans, 06-17860729, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Ria Bulkmans, 076-5414224, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

ondersteuner algemeen dhr. W. Timmers, 076-5414193, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

SCHILDEREN/TEKENEN                                  woensdagochtend tot en met juli 2018

 

SJOELEN  "DE ZILVERBERK"                                   woensdagochtend van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 13.

voorzitter mvr. Joke van de Corput, 06-20982866, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris mvr. Ans Hage, 076-5413095

 

SJOELCLUB  "D.O.S."                                         maandagavond van 19.30 tot 21.30 uur

Aantal leden 19.

Contributie € 42,00 per jaar.

voorzitter/secretaris mvr. Corry Graumans, 076-5496169, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mvr. Tiny Kloosterman, 076-5420029, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

STOELGYM                                                                       donderdagavond van 18.30 tot 19.15 uur

Aantal leden 23.

Contributie € 25,00 per jaar.

voorzitter mvr. Cor Houtepen, 076-5420103, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

WERKGROEPEN

 

ADVENTSVIERINGEN

Organisatie van de jaarlijkse adventsvieringen in de Zilverberk.

Coördinatie: dhr. Ad Meulemans, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Leden: mvr. Lies Meeuwissen, mvr. Riet van Aert, dhr. Ton Broks.

 

AED/REANIMATIE

De AED (Automatische Externe Defibrillator) is een apparaat dat wordt toegepast bij een hartstilstand. De AED geeft een elektrische schok af waardoor het hartritme weer op gang kan worden gebracht. De overlevingskans neemt hierdoor aanzienlijk toe.

De werkgroep bestaat uit een 20-tal vrijwilligers die jaarlijks worden bijgeschoold om het vak Reanimatie en AED-bediener te kunnen uitoefenen.

Coördinatie: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

BEHEER en VERHUUR ZILVERBERK

Hoofdbeheerder van Ontmoetingscentrum De Zilverberk is dhr. Ad Dierckxsens, die wordt ondersteund door een 6-tal assistent-beheerders/ondersteuners.

Voor het huren van ruimte in de Zilverberk kunt u allèèn terecht bij Rienus Huijbregts en/of Ad Dierckxsens. Afspraken worden vastgelegd na retourzending contract en/of bevestiging via mail.

Coördinatie: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

 

BELASTINGINVULHULP

De belastinginvullers van onze vereniging zijn dhr. Wim Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Huib Jansen, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Jack van Noort, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet.

Zij zijn verplicht om jaarlijks een bijscholingscursus (was in 2018 op 24 januari te Etten-Leur) te volgen en hebben een legitimatiebewijs.

Ook is aan leden, in 2018 op 9 maart, de mogelijkheid geboden om in de Zilverberk zelf, onder leiding, te oefenen met het invullen van belasting op de computer.

Coördinator belastinginvullers: dhr. Wim Batist, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

BIKS BLAOSFESTIJN

Organisatie van de jaarlijkse vertegenwoordiging van de KBO bij het Biks Blaosfestijn.

Coördinator: mvr. Josien van Melis, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Leden: mvr. Lies Meeuwissen, dhr. Rienus Huijbregts, mvr. Riet van Aert, dhr. Wil Vriens.

GASTVROUWEN/-HEREN

Ongeveer 25 vrijwilligers voorzien bezoekers van de Zilverberk van koffie/thee en/of een drankje.

Coördinator: mvr. Lies Meeuwissen, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KLUSPLOEG

Door een 14-tal vrijwilligers worden regelmatig onderhoud- en schoonmaakwerkzaamheden en andere klussen aan en in de Zilverberk verricht.

Coördinatoren: dhr. Ad Meulemans, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en dhr. Frits Elzerman, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

LIEF EN LEED

Verzorging attenties, felicitatie- en condoleancekaarten.

Regelen van H. Missen ter nagedachtenis overleden leden.

Dit wordt verzorgd door mvr. Riet van Aert-Verdonk, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

OUDERENADVISEURS

Onze afdeling kent de volgende ouderenadviseurs: mvr. Joan Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Piet Houtepen, dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Louis Smits, mvr. Helma Spierings, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet. Zij worden regelmatig (in 2018 was dat op 10 december) bijgeschoold om hun kennis op peil te houden.

Een aantal van onze ouderenadviseurs heeft zich ook ingezet voor het Info.Prinsenbeek.

Coördinator ouderenadviseurs: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

THUISADMINISTRATEURS:

Dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen en dhr. Wout Timmers

Coördinator thuisadministrateurs: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

TUINPLOEG

De tuinploeg telt een 4-tal leden, die het groen rondom de Zilverberk mooi in orde houden.

Coördinator: dhr. Ad Meulemans, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

ALGEMENE ACTIVITEITEN

 

NIEUWSVERZORGING

De NIEUWSBRIEF met o.a. de agenda, uitnodigingen voor vieringen/bijeenkomsten en activiteiten, telefoonnummers van ouderenadviseurs en belastinginvullers, cursusmogelijkheden voor computerlessen, verscheen 11 keer in 2018.

Daarnaast werden activiteiten en incidentele aankondigingen gecommuniceerd via Modern Prinsenbeek, Prinsenbeek Nieuws en Facebook.

Informatie is ook te vinden op onze website: www.kboprinsenbeek.nl

 

"ONS" en BODES

Dit jaar waren er 11 uitgaven van ONS, die werden bezorgd door 26 bodes. Bezorgadres/verspreidingspunt van ONS en Nieuwsbrief bij mvr. Riet van den Berg.

Samen met de ONS werd de Nieuwsbrief al dan niet met bijlagen bezorgd.

 

* SPREEKUUR OUDERENADVISEUR EN WIJKAGENT

De wijkagent houdt om de week spreekuur in de Zilverberk op vrijdag van 9.00 tot 10.00 uur.

Hier is dan ook een ouderenadviseur van de KBO aanwezig.

* INFO  PRINSENBEEK

KBO Prinsenbeek is vertegenwoordigd in Info.Prinsenbeek. Elke vrijdag van 9.30 tot 12.00 uur kon u terecht bij het loket in de hal van zorgcentrum "Hagedonk" met vragen over o.a. wonen, vervoer, zorg, ontspanning, beweging, cursussen, geldzaken, mantelzorg en vrijwilligerswerk.

Vrijwilligers gaven hier advies aan alle Bekenaren die hieraan behoefte hadden, zowel jong als oud.

Coördinator vanuit KBO: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

            Per 1 januari 2019 is het Info.Prinsenbeek verhuisd naar De Zilverberk.

            De openingstijden aldaar zijn iedere vrijdag van 9.00 tot 10.00 uur.

* OVERLEG-EXTERNE VERGADERINGEN

In 2018 heeft regelmatig overleg plaatsgevonden tussen (leden van) het KBO-bestuur met o.a.:

-Gemeente Breda

-Kring Breda

-Dorpsplatform/Domein Zorg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AGENDA  met  ACTIVITEITEN  in 2018

 

19 januari-2 maart-20 april-25 mei-14 september-19 oktober-23 november

                        DANSAVONDEN

Dansen op de vrijdagavond van 19.30 tot 22.30 uur op afwisselende muziek van DJ Twan in de Zilverberk. Gezellige avonden met een drankje en een hapje, ook als men niet kon of wilde dansen.

24 januari – 9 maart             BELASTINGINVULHULP

Op woensdag 24 januari vond de jaarlijkse bijscholing voor belastinginvullers plaats te Etten-Leur.

Vervolgens werd op vrijdag 9 maart aan onze leden de mogelijkheid geboden om in de Zilverberk zelf, onder leiding, te oefenen met het invullen van belasting op de computer

 

26 januari       BIJEENKOMST KBO-BESTUUR met ACTIVITEITEN-BESTUREN

Uitwisseling van gegevens met activiteitengroepen.

28 februari-9 april-15 mei     PROJECT JONG-OUD met BASISSCHOLEN PRINSENBEEK

Vrijwilligers van onze vereniging zijn op een 3-tal dagen het gesprek aangegaan met leerlingen uit de groepen 8 van de 3 basisscholen in Prinsenbeek (Horizon, Griffioen en Montessori+ (voorheen Apollo)) over het jong en oud zijn. Er werd o.a. van gedachten gewisseld over alledaagse onderwerpen, dit om begrip tussen generaties te bevorderen.

 

9 februari-27 april-5 juni      LINE-DANCE GROEP

Dit jaar waren er 3 optredens van de line-dancegroep, als eerste op de BAK Zonnebloemmiddag, vervolgens op de Koningsdagfeesten en tot slot in zorgcentrum Hagedonk.

 

13 februari     CARNAVALSMIDDAG

Er werd genoten op deze gezellige middag van carnavalsmuziek en optredens.

16 februari-21 maart-16 oktober-23 november      RIKKEN en JOKEREN

Aan de hele toernooidagen "Rikken en Jokeren" in Etten en Prinsenbeek nemen van de KBO's uit Prinsenbeek, Liesbos en Etten ongeveer 100 rikkers deel en tegen de 30 jokeraars.

In Liesbos is het alleen Rikken en wel op 21 maart en ook hier waren ongeveer 100 deelnemende rikkers. Het waren gezellige, geheel verzorgde dagen.

Op 1 oktober werd gestart met een nieuwe cursus "RIKKEN voor BEGINNERS", om te leren rikken en/of om beter te leren rikken.

26 februari     INCASSO CONTRIBUTIE KBO voor het jaar 2018 van € 22,00 per persoon.

 

03 maart         BILJARTEN "JO NELEMANS-AFVALTOERNOOI"    

Een terugkerende traditie georganiseerd door biljartvereniging "Ons Huis" waarbij alle KBO-leden welkom zijn. Dit jaar werd deelgenomen door 36 biljarters, waaronder dames van onze damesbiljartclub. De hele dag wordt gestreden en 's avonds wordt de winnaar gehuldigd van deze sportieve en gezellige dag.

Door biljartclub "ONS HUIS" werden zowel uit- en thuiswedstrijden gespeeld tegen zusterverenigingen uit Teteringen, Ulvenhout, Zevenbergen en Heksenwiel.

Ook werd door verschillende leden met succes deelgenomen aan toernooien in Breda

10 maart         KOERSBAL-WEDSTRIJD om de WISSELBEKER

Onderlinge competitie.

 

 

 

 

Jaarverslag 2014 definitief

VERSLAG 61ste STATUTAIRE LEDENVERGADERING KBO afdeling PRINSENBEEK

Datum:           donderdag 12 maart 2014

Locatie:          De Zilverberk, Schoolstraat 9, Prinsenbeek

Afwezig met bericht: Mvr. Gelderblom, Mvr. v.d. Westen, Hr. P. Vos

Om 13.00 uur is de middag begonnen met een RK Dienst verzorgd door Gini van der Korput en Lucy Aarts en opgeluisterd door ons koor "Viva la Musica". Allen worden bedankt voor hun bijdragen en medewerking.

01 Opening   

De voorzitter opent de vergadering en heet eenieder van harte welkom op deze 61ste jaarvergadering. In het afgelopen jaar zijn 29 leden overleden, waarvoor 1 minuut stilte wordt gevraagd om hen te gedenken.

Hierna vervolgt de voorzitter de vergadering met zijn voorwoord in het Jaarverslag 2014:

Beste leden,

Nog meer dan andere jaren waren er weer voldoende gebeurtenissen om met genoegen op terug te kijken. Toppers daarbij waren naar mijn mening de renovatie van De Zilverberk en ons 60 jarig bestaan.

Om de glasstraat op het dak om te vormen naar plat dak, de isolatie te vernieuwen en een dubbele deklaag aan te leggen hadden we financiën en vrijwilligers nodig. En al doende werd het gebouw binnen en buiten opnieuw in de verf gezet, rotte onderdelen vervangen, de lamellen en stoelen stuk voor stuk gereinigd en indien nodig gerepareerd, de toiletten opnieuw betegeld, elektronische ogen aangelegd voor de verlichting, een leeshoek ingericht en afzuiging in de keuken aangelegd. Dit alles naast het "normale" onderhoud.

De benodigde middelen hiervoor werden vergaard door verschillende acties zoals het zeer geslaagde galadiner met veiling in maart, een goede doelen bingo in De Stee, de clubkascampagne van de Rabobank, substantiële bijdragen van het Oranje Fonds en het VSBfonds en bijdragen van sponsors, kloosters en vrienden van De Zilverberk. Voor de uitvoering mochten we rekenen op de inzet van ruim 40 vrijwilligers, die de aannemers veel werk uit handen namen, hetgeen verrekend werd in de eindafrekening. Zij hadden wel een uitstapje naar Stadsherstel en een etentje in De Zilverberk verdiend.

Ook ons twaalfde lustrum is niet onopgemerkt aan ons voorbij gegaan. Onze glorierijke historie werd getoond op een druk bezochte expositie in De Rijf. Daarnaast was er een geslaagde dienst uit dankbaarheid in de parochiekerk, die werd opgeluisterd door ons eigen koor Viva la Musica. De festiviteiten werden afgesloten met een gezellig samenzijn in De Drie Linden, waar het gezelschap Gestrikt de aanwezigen vele malen luid aan het lachen kreeg. Gespreid over het weekend hebben zo'n 450 KBO leden deze lustrumviering bijgewoond.

Hoewel we best wel druk waren met deze zaken gingen andere activiteiten toch gewoon door. Daarbij moet je denken aan de start van het infopunt in Hagedonk, de vele bijeenkomsten over de WMO om de belangen van ouderen te behartigen, voorlichtingsbijeenkomsten over de nieuwe erfwet, de ontvangstmiddag voor onze nieuwe overburen, beoordelen beleidsstukken van KBO Brabant, adventsvieringen, ontbijt voorleesochtend voor ruim 300 kinderen van De Griffioen, bezoek alle scholen in kader project Jong-Oud, en natuurlijk de bezigheden van onze meer dan 20 activiteitenclubs.

Een hele waslijst waar we met ons allen trots op kunnen zijn. Zo'n 140 vrijwilligers inclusief gastvrouwen en -heren, schoonmakers, onderhoudsvrijwilligers, Ons bezorgers, belasting- en ouderenadviseurs, (assistent)beheerders, docenten, activiteitenbesturen en bestuursleden van KBO en Stichting De Zilverberk maken dit alles mogelijk. Velen zijn geneigd dit als normaal te ervaren - al krijgen we ook wel de nodige bedankjes - en vinden het vanzelfsprekend dat ze altijd en onmiddellijk op hun wenken bediend worden. Maar dat is het niet! Dank aan allen die met plezier en vol enthousiasme hun bijdrage leveren. Samen houden we een club in stand waar we trots op kunnen zijn en waar ook buiten De Beek jaloers naar gekeken wordt. Nogmaals: allen hartelijk bedankt.

02. Notulen algemene ledenvergadering 20 maart 2013

Notulen zijn gemaakt en worden voorgelezen door Josien van Melis en zullen morgen op de website worden geplaatst. De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.

03. Jaarverslag 2014 en plannen voor de toekomst

Jaarverslag 2014 ligt ter lezing op alle tafels en zal op de website worden geplaatst. Op aanvraag is een papieren versie (boekje) beschikbaar. U kunt hiervoor inschrijven na de vergadering bij Rienus Huijbregts.

Er zijn geen vragen over het Jaarverslag 2014..

04. Financieel verslag 2013

De penningmeester, Ton Broks, geeft toelichting op getoonde sheets.

Verloop ledenbestand: 1261 leden per 31-12-2014, toename van 6 leden in 2014.

Contributie is gehandhaafd op € 22, afdracht aan KBO Brabant € 11,93, wat betekent dat per lid € 10,07 per jaar beschikbaar was.

In 2014 is een positief resultaat geboekt van € 1479,50.

Extra inkomsten in 2014 waren o.a.:

  • teruggave door KBO Brabant € 2 per lid over 2013

  • € 5000 subsidie van de Gemeente Breda

  • € 936,36 van de Rabo clubkascampagne

  • omzet van de bar is iets gestegen; deze opbrengsten worden o.a. gebruikt om gebouw/huur te betalen.

    Aan de uitgavenkant springen de volgende posten eruit:

  • huur van € 2000 per maand, te betalen aan Stichting De Zilverberk

  • energiekosten van € 15000 per jaar;

    Speerpunt voor 2015 is dan ook vervanging van verwarmingsketel en klimaatbeheersing.

    Extra reservering is nodig voor vervanging inboedel, die t.z.t. vervangen zal moeten worden.

    Het positieve resultaat over 2014 van € 1479,50 wordt ten gunste gebracht van het eigen vermogen.

    05. Verslag kascontrolecommissie en benoeming nieuw lid

    De kascontrole is uitgevoerd op 23 februari 2015 door de heren Frank Vergroesen en Rini Weterings. Naast controle van de boeken is ook het vermogen van de KBO per 31-12-2014 gecontroleerd.

    Frank Vergroesen meldt dat de boeken volledig in orde zijn bevonden en stelt voor het bestuur te dechargeren voor het gevoerde financiële beleid. De vergadering stemt hiermee van harte in.

    Aftredend lid van de kascontrolecommissie is dhr. Frank Vergroesen. Mvr. Gwen Rombouts is bereid deze taak over te nemen.

    06. Financieel verslag 2013 Stichting De Zilverberk

    De penningmeester van Stg De Zilverberk, Huib Jansen, geeft toelichting op de getoonde sheets.

    Naast de vaste kosten is in 2014 aan renovatie van De Zilverberk, o.a. dak, isolatie, schilderwerk, toiletten etc. een bedrag uitgegeven van € 73552.

    Voor een groot deel is dit bekostigd door inkomsten uit fondsen (o.a. VSB- en Oranjefonds) en sponsoren.

    Tekort over 2014 is € 3887.

    Gevraagd wordt naar het schenken van obligaties: obligaties die men wil schenken kunnen ingeleverd worden bij Huib Jansen, deze worden dan afgeboekt en komen ten goede aan de Stichting.

    N.a.v. eerdere vragen wordt nog vermeld dat: de grond OM De Zilverberk van de Gemeente Breda is , de grond ONDER het gebouw is van Stichting De Zilverberk.

    Kascontrole door de heren Ton Broks en Henk Bulkmans, waarbij de boeken volledig in orde zijn bevonden, waarbij een verzorgde, juiste administratie werd gevoerd.

    07. Bestuursverkiezing

    De volgens rooster aftredende bestuursleden, Ton Broks en Josien van Melis, hebben zich herkiesbaar gesteld en beiden worden herkozen met volledige instemming van de vergadering.

    De heer Piet Houtepen is aftredend volgens rooster en niet herkiesbaar. Op dit moment kunnen we nog geen nieuw kandidaat-bestuurslid voorstellen, maar er lopen wel gesprekken. Zodra meer bekend is zullen we hierover schriftelijk (middels de Nieuwsbrief) communiceren.

    De voorzitter bedankt Piet Houtepen voor alles wat hij in de afgelopen 15 jaar voor de KBO heeft betekend; van deze 15 jaar was Piet 6 jaar bestuurslid, 6 jaar voorzitter en tot slot nog 3 jaar bestuurslid/adviseur. Gedurende deze periode zijn 3 zittende bestuursleden overleden (Toon de Hoon, Piet Aarts en Gé Bogtrop). De vereniging groeide van 700 naar 1300 leden.

    Piet heeft zich met name vooral ingezet op gebied van wonen, maakte zich hard voor de bouw van seniorenwoningen in Prinsenbeek. Een van de hoogtepunten was, toen de Gemeente De Zilverberk wilde sluiten, de aankoop van het gebouw om dit te behouden voor de KBO.

    Er zijn, met respect voor elkaar, vele discussies gevoerd en er is oplossingsgericht gedacht.

    Via de Kring Breda en als bestuurslid van KBO Brabant zal hij zeker betrokken blijven.

    Voor zijn vele verdiensten voor KBO afdeling Prinsenbeek wordt Piet benoemd tot erelid van de vereniging en krijgt hij een bloemetje en een kistje wijn overhandigd.

    Piet Houtepen bedankt eenieder en vooral voor zijn benoeming als erelid van de KBO.

    Via Kring Breda en KBO Brabant wil hij graag ontwikkelingen blijven aansturen en volgen. Geeft aan dat zijn benoeming in het bestuur van KBO Brabant te danken is aan de afdeling Prinsenbeek (hij werd gevraagd om te komen uitleggen wat er Prinsenbeek gaande was). Wil zich in Brabant inzetten om te komen tot een Nationale Seniorenraad.

    Naast de 3 K's (kaarten, kienen, keuvelen) wil hij ook voor de 4de K (Katholiek) van de KBO gaan.

    In 15 commissies (o.a. op stadskantoor) heeft hij gezeten, met name in het ouderenproofproject waaruit later het samenwerkingsverband SVOP is ontstaan. Jarenlang nam hij deel aan het GWI-project wonen/zorg/welzijn. Hij is dan ook bijzonder verheugd op dit moment te kunnen melden dat op korte termijn 300 levensloopbestendige huizen in Prinsenbeek gebouwd zullen gaan worden.

    Tot slot richt hij een speciaal woord van dank aan de beheerders en vrijwilligers en aan zijn echtgenote.

    08. Ontwikkelingen KBO Brabant versus Unie KBO

    Van Unie KBO is definitief afscheid genomen. Streven van KBO Brabant is te groeien naar een Nationale Seniorenraad.

    Als gevolg van de invoering WMO zijn er nieuwe clusters gevormd, waarin de stemverhouding en financiering per lid zullen zijn.

    Ter voorbereiding van de vergaderingen van KBO Brabant is het Gewestelijk Beraad, met afgevaardigden vanuit de Kringen, ingevoerd. Binnenkort volgen hiertoe statuten en huishoudelijk reglement.

    Prinsenbeek volgt de ontwikkelingen kritisch, zo ook de financiën en zal de zelfstandigheid van de afdeling blijven bewaken.

09. Rondvraag

-Ria Frijters geeft aan het jammer te vinden dat bij de koffie/thee nog geen koekje geserveerd is op deze ledenvergadering.

-Jos Luijkx vraagt naar de levertermijn van de schriftelijke jaarverslagen (boekjes); hij heeft het jaarverslag 2013 nog niet ontvangen.

-Gwen Rombouts meldt als vrijwilliger van het Grand Café Hagedonk, dat dit ook toegankelijk is voor mensen van buiten.

-Afvalkalender 2015 is als extra service voor de leden toegevoegd aan de Nieuwsbrief. Hoewel de Gemeente aangegeven had dat deze voor heel Prinsenbeek hetzelfde zou zijn, bleek toch dat de plastic-ophaaldata per postcode verschillend zijn. Wilt u alsnog een juiste afvalkalender ontvangen dan kunt u bellen naar 14076.

-Rabobank clubkas campagne: de voorzitter doet een oproep aan alle leden van de Rabobank om te stemmen. Met een persoonlijke stemcode mogen leden van de Rabobank 5 stemmen uitbrengen op een club/vereniging van 2 tot 14 april. Rabobank Breda stelt in 2015 voor deze Campagne € 60.000 beschikbaar. De waarde van een stem wordt berekend aan de hand van het totaal uitgebrachte stemmen en het beschikbare budget. Hoe meer stemmen er op een club worden uitgebracht, hoe meer geld ontvangen wordt.

Als u het moeilijk vindt om digitaal te stemmen mag u ook uw stembiljet met stemcode inleveren bij de Zilverberk, dan zullen wij voor u stemmen op de door u aangegeven clubs. Wij roepen u op om in ieder geval te gaan stemmen voor de Prinsenbeekse verenigingen!

10. Sluiting

De voorzitter bedankt de aanwezige leden voor hun komst en alle vrijwilligers voor hun grote inzet in het afgelopen jaar.

Niets meer aan de orde zijnde sluit hij de vergadering om 15.45 uur.

W. de Beet                                                                Josien van Melis

voorzitter                                                                   notulist

 

Jaarverslag 2017

    JAARVERSLAG             2017                    

  

VOORWOORD door de voorzitter

Het is alweer 5 jaar geleden dat de KBO na 2 jaar onderhandelen De Zilverberk aankocht

van de gemeente. In die tijd is er inmiddels veel gebeurd. De glasstraat in het dak werd

verwijderd, het hele platte dak werd vernieuwd en geïsoleerd volgens de nieuwste normen,

het gebouw werd van binnen en buiten opnieuw geschilderd, de rotte delen werden vervangen,

de verwarmingsketel uit 1992 en het meet- en regelsysteem dat gevaarlijke gebreken vertoonde

werden vervangen, alle verlichting bestaat nu uit LEDverlichting en de plafondplaten zijn

vernieuwd. En dit alles binnen de financiële kaders.

Veel hebben we daarbij te danken aan de vele vrijwilligers en sponsors die het mogelij

k hebben gemaakt dat deze flinke waslijst kon worden uitgevoerd. Dankzij deze vrijwilligers

kunnen we ook zeggen dat de financiële situatie gezond is. Terwijl we toch de contributie

en horecaprijzen al 6 jaar gelijk houden.

Wel moeten we een flinke financiële buffer aanhouden. Niet alleen het gebouw dateert

uit 1992 maar ook alles wat erin staat. Keuken- en bar apparatuur, tafels en stoelen,

raamdecoratie, vloerbedekking; het is allemaal bijna 30 jaar oud.

Valt er dan niets te wensen? Toch wel. Toen ik 14 jaar geleden aan het bestuur werd

toegevoegd als notulist bestond de vereniging uit 800 leden. Het ledenaantal groeide de jaren

erna tot maximaal 1300 leden. Inmiddels is dit aantal weer gedaald tot 1220. Maar we willen

weer naar de 1300 minstens. Daarom willen we in de publiciteit als minder oud overkomen en

duidelijk maken dat we niet alleen voor katholieken zijn. Het is dan ook niet meer

"Katholieke Bond van Ouderen" (nog wel in statuten) maar "Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek"

en niet meer "Ouderencentrum De Zilverberk" maar "Ontmoetingscentrum De Zilverberk".

Verder komt er eind april een artikel op de voorpagina van Modern Prinsenbeek met een

inschrijfformulier. Ook zal de leden verzocht worden om goed om zich heen te kijken in hun

kennissenkring en buurt of ze nog iemand lid kunnen maken. Voor de aanbrenger en het nieuwe lid

hebben we dan een aardigheidje. Als 10% van de leden dat lukt hebben we er weer 130 leden bij.

Voor de jongere leden (50plus) zouden we dan activiteiten in de avond of het weekend moeten

verzinnen, terwijl zij toch nog maar weinig vrije tijd hebben. Het lijkt dan ook beter om te mikken

op de vele 67-plussers die nog vaak behoorlijk fit zijn en nog best de handen uit de mouwen willen steken.

U ziet het. Er blijft nog best wat te wensen over. Maar samen met u en met de vele vrijwilligers moet

dat zeker weer gaan lukken. U hebt laten zien dat we op u kunnen rekenen. Daarvoor nogmaals

onze hartelijke dank. Zonder u lukt het niet.

Wender de Beet

Voorzitter Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek.

 

Lees meer...

Copyright © 2017. All Rights Reserved.