JAARVERSLAG             2017

VOORWOORD door de voorzitter

Het is alweer 5 jaar geleden dat de KBO na 2 jaar onderhandelen De Zilverberk aankocht

van de gemeente. In die tijd is er inmiddels veel gebeurd. De glasstraat in het dak werd

verwijderd, het hele platte dak werd vernieuwd en geïsoleerd volgens de nieuwste normen,

het gebouw werd van binnen en buiten opnieuw geschilderd, de rotte delen werden vervangen,

de verwarmingsketel uit 1992 en het meet- en regelsysteem dat gevaarlijke gebreken vertoonde

werden vervangen, alle verlichting bestaat nu uit LEDverlichting en de plafondplaten zijn

vernieuwd. En dit alles binnen de financiële kaders.

Veel hebben we daarbij te danken aan de vele vrijwilligers en sponsors die het mogelij

k hebben gemaakt dat deze flinke waslijst kon worden uitgevoerd. Dankzij deze vrijwilligers

kunnen we ook zeggen dat de financiële situatie gezond is. Terwijl we toch de contributie

en horecaprijzen al 6 jaar gelijk houden.

Wel moeten we een flinke financiële buffer aanhouden. Niet alleen het gebouw dateert

uit 1992 maar ook alles wat erin staat. Keuken- en bar apparatuur, tafels en stoelen,

raamdecoratie, vloerbedekking; het is allemaal bijna 30 jaar oud.

Valt er dan niets te wensen? Toch wel. Toen ik 14 jaar geleden aan het bestuur werd

toegevoegd als notulist bestond de vereniging uit 800 leden. Het ledenaantal groeide de jaren

erna tot maximaal 1300 leden. Inmiddels is dit aantal weer gedaald tot 1220. Maar we willen

weer naar de 1300 minstens. Daarom willen we in de publiciteit als minder oud overkomen en

duidelijk maken dat we niet alleen voor katholieken zijn. Het is dan ook niet meer

"Katholieke Bond van Ouderen" (nog wel in statuten) maar "Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek"

en niet meer "Ouderencentrum De Zilverberk" maar "Ontmoetingscentrum De Zilverberk".

Verder komt er eind april een artikel op de voorpagina van Modern Prinsenbeek met een

inschrijfformulier. Ook zal de leden verzocht worden om goed om zich heen te kijken in hun

kennissenkring en buurt of ze nog iemand lid kunnen maken. Voor de aanbrenger en het nieuwe lid

hebben we dan een aardigheidje. Als 10% van de leden dat lukt hebben we er weer 130 leden bij.

Voor de jongere leden (50plus) zouden we dan activiteiten in de avond of het weekend moeten

verzinnen, terwijl zij toch nog maar weinig vrije tijd hebben. Het lijkt dan ook beter om te mikken

op de vele 67-plussers die nog vaak behoorlijk fit zijn en nog best de handen uit de mouwen willen steken.

U ziet het. Er blijft nog best wat te wensen over. Maar samen met u en met de vele vrijwilligers moet

dat zeker weer gaan lukken. U hebt laten zien dat we op u kunnen rekenen. Daarvoor nogmaals

onze hartelijke dank. Zonder u lukt het niet.

Wender de Beet

Voorzitter Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek.

ACTIVITEITENGROEPEN

BILJARTCLUB "CARAMBOLE"                                 donderdagavond 19.30 - 22.30 uur

Aantal leden 13.

Contributie € 10,- per jaar; spelsoort driebanden.

penningmeester dhr. Gerard Huijbregts, 076-5415683

dhr. R. v.d. Avoird

BILJARTVERENIGING "ONS HUIS"             maandag- en vrijdagmiddag 13.00-17.00 uur

Aantal leden 33.

Contributie € 20,00 per jaar; spel in competitieverband.

BILJARTCLUB V.O.P                                                     maandagavond van 18.00 - 22.30 uur

Aantal leden 20.

Eigen bijdrage: € 10,-- per jaar; -spelsoort libre-.

BILJARTEN DAMES                                                       woensdagochtend van 9.30 - 12.00 uur

Aantal leden 6.

Eigen bijdrage: € 10,00 per jaar.

activiteitenbegeleider dhr. M. Tax, 076-5414793

BINGO                                             laatste dinsdagmiddag van de maand van 13.30 tot 16.30 uur

Kosten per kaart € 2,50 voor gehele bingo; loterij € 1,00 voor 10 loten.

BRIDGE ALERT'99                                  dinsdagavond in competitieverband vanaf 19.15 uur

Aantal leden 27.

Eigen bijdrage € 15,--  per jaar.

mvr. N. Sweep,

mvr. C. Marijnes.

BRIDGECLUB "DE ZILVERBERK"                           woensdagmiddag 13.00 – 17.00 uur

Aantal leden 82.

Contributie € 17,00 per jaar; spel in competitieverband.

Zomercompetitie € 1, per persoon per speeldag.

COMPUTERPROJECT                in voor- en najaar op verschillende dagdelen van 1½ uur

inloopmiddag op donderdag van 13.30 tot 15.30 uur behalve in de schoolvakanties

Eigen bijdrage varieert van € 35 tot € 65 per cursus.

DANSEN                                                      volgens agenda vrijdagavonden 19.30 tot 22.30 uur

Toegang voor leden gratis.

ENGELS CONVERSATIE      10 lessen oktober-december maandagochtend 10.30 – 11.30 uur

10 lessen januari-maart maandagmiddag 13.00 – 14.00 uur

Aantal leden 13.

Eigen bijdrage: € 3,50 per les.

mvr. José Bogtrop,  06-13257136

FIETSEN                                         dinsdagmiddag vertrek om 13.15 uur vanaf De Zilverberk

2 dagtochten per jaar

Aantal deelnemers 30.

Bijdrage voor "lief- en leedpotje".

fietsgids/voorzitter dhr. Jos Luyckx, 076-5422632

fietsgids dhr. Piet Verstraeten 076-5876233

HANDWERKEN                                                    woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur

Aantal leden 18.

groepsvertegenwoordiger mvr. R. Frijters, 076-5415637

groepsvertegenwoordiger mvr. R. Bastiaansen, 076-5420215

JOKEREN                                                   september-juni: vrijdagmiddag 13.30 tot 17.00 uur

in de zomer vrij jokeren op de vrijdagmiddag

Aantal leden 24.

Contributie € 2,50 per serie van 5 ronden; in competitieverband.

voorzitter/secretaris/penningmeester mvr. A. Beerens, 076-5414104, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

medeleiding mvr. T. Haast, 076-5414821

JONG-OUD WERKGROEP is enkele keren per jaar actief met de Prinsenbeekse basisscholen

KOERSBALCLUB  "DE ZILVERBERK"  maandag- en donderdagmiddag 13.30 tot 15.30 uur

donderdagavond 19.30 tot 21.30 uur

Aantal leden 37.

Contributie € 10,00 per jaar.

voorzitter dhr. T. Luyken, 076-5412833,

penningmeester mvr. A. Vissers, 076-5412592

KOOR  "VIVA  LA  MUSICA"                                       maandagmorgen van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 46.

Contributie € 55,00 per jaar.

dirigente mvr. A. Hage, pianist dhr. B. Brouwer

LINE DANCE                                             woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur

Aantal leden 26.

Contributie € 10,00 per maand.

voorzitter mvr. Jo Moelands, 076-5415232

penningmeester dhr. M. Meeuwissen, 076-5222434

REIZEN/CARNAVAL                                          meer-daagse reis (midweek) en dagreizen

organiseren van een carnavalsmiddag

organisatie dhr. J. van der Bom, 076-5413749,

RIKKEN                                                      dinsdagmiddag in competitieverband 13.30 tot 17.00 uur

maandagavond leren rikken/beter leren rikken 19.00 tot 22.00 uur

Aantal leden 56.

Contributie € 5,00 per 5 speeldagen.

voorzitter/algemeen wedstrijdleider dhr. H. Bulkmans, 076-5413710, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

SCHILDEREN/TEKENEN                                   woensdagochtend 9.00 tot 11.30 uur

Aanmelden bij: Mvr. Ilona de Koning 06-20202951.

SJOELEN  "DE ZILVERBERK"                                   woensdagochtend van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 15.

Vrijwillige eigen bijdrage € 2,50 per maand (voor etentje).

leiding dhr. P. van der Aa, 076-5651544

leiding mvr. Ans Hage, 076-5413095

SJOELCLUB  "D.O.S."                                         maandagavond van 19.30 tot 21.30 uur

Aantal leden 20.

Contributie € 10,50 per kwartaal.

Voorzitter mvr. C. Graumans, 076-5496169

Penningmeester mvr. T. Kloosterman, 076-5420029

STOELGYM                                                           donderdagavond van 18.30 tot 19.15 uur

Aantal leden 25.

Contributie € 25,00 per jaar (in januari te betalen).

contactpersoon mvr. M. van der Westen, 076-5414610

contactpersoon mvr. M. de Deugd, 076-5412356

BESTUURSVERANTWOORDELIJKEN voor de vaste ACTIVITEITENGROEPEN

biljarten - vrijwilligers                                                                       dhr. Wender de Beet

bridge – fietsen – jokeren – schilderen/tekenen                               dhr. Ad Meulemans

computerproject - Engels - reanimatie                                              dhr. Rienus Huijbregts

koersbal                                                                                             dhr. Ton Broks

bingo – handwerken – reizen - carnaval                                           mvr. Lies Meeuwissen

jong/oud – koor - rikken                                                                   dhr. Louis Smits

line-dance – sjoelen – stoelgym                                                        mvr. Will Vrolijk

WERKGROEPEN

ADVENTVIERINGEN

Organisatie van de jaarlijkse adventvieringen in de Zilverberk.

Leden: mvr. Lies Meeuwissen, mvr. Riet van Aert, dhr. Ton Broks.

AED/REANIMATIE

De AED (Automatische Externe Defibrillator) is een apparaat dat wordt toegepast bij een hartstilstand. De AED geeft een elektrische schok af waardoor het hartritme weer op gang kan worden gebracht. De overlevingskans neemt hierdoor aanzienlijk toe.

De werkgroep bestaat uit een 20-tal vrijwilligers die jaarlijks worden bijgeschoold om het vak Reanimatie en AED-bediener te kunnen uitoefenen.

BELASTINGINVULHULP

De belastinginvullers van onze vereniging zijn dhr. Wim Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Huib Jansen, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Jack van Noort, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet.

Zij zijn verplicht om jaarlijks een bijscholingscursus (was in 2017 op 8 februari te Etten-Leur) te volgen en hebben een legitimatiebewijs.

Ook wordt jaarlijks (was in 2017 op 9 maart) de mogelijkheid geboden om in de Zilverberk zelf, onder leiding, te oefenen met het invullen van uw belasting op de computer.

BIKS BLAOSFESTIJN

Organisatie van de jaarlijkse vertegenwoordiging van de KBO bij het Biks Blaosfestijn.

Leden: mvr. Lies Meeuwissen, dhr. Rienus Huijbregts, mvr. Riet van Aert, dhr. Wil Vriens.

GASTVROUWEN/-HEREN

Ongeveer 25 vrijwilligers voorzien bezoekers van de Zilverberk van koffie/thee en/of een drankje.

KLUSPLOEG

Door een 14-tal vrijwilligers worden regelmatig onderhoud- en schoonmaakwerkzaamheden en andere klussen aan en in de Zilverberk verricht.

Coördinatoren: dhr. Ad Meulemans Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en dhr. Frits Elzerman Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

LIEF EN LEED

Verzorging attenties, felicitatie- en condoleancekaarten.

Regelen van H. Missen ter nagedachtenis overleden leden.

OUDERENADVISEURS

Onze afdeling kent de volgende ouderenadviseurs: mvr. Joan Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Piet Houtepen, dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Louis Smits, mvr. Helma Spierings, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet. Zij worden regelmatig (in 2017 was dat op 9 november) bijgeschoold om hun kennis op peil te houden.

Een aantal van onze ouderenadviseurs zet zich ook in voor het Info.Prinsenbeek.

THUISADMINISTRATEURS:

Dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen en dhr. Wout Timmers

Coördinator thuisadministrateurs: dhr. Rienus Huijbregts, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

TUINPLOEG

De tuinploeg telt een 4-tal leden, die het groen rondom de Zilverberk mooi in orde houden.

ALGEMENE ACTIVITEITEN

NIEUWSVERZORGING

De NIEUWSBRIEF met o.a. de agenda, uitnodigingen voor vieringen/bijeenkomsten en activiteiten, telefoonnummers van ouderenadviseurs en belastinginvullers, cursusmogelijkheden voor computerlessen, verscheen dit jaar 11 keer.

Daarnaast werden activiteiten en incidentele aankondigingen gecommuniceerd via Modern Prinsenbeek en Prinsenbeek Nieuws.

Informatie is ook te vinden op onze website: www.kboprinsenbeek.nl

"ONS" en BODES

Dit jaar waren er 11 uitgaven van ONS, die werden bezorgd door 26 bodes. Bezorgadres/verspreidingspunt van ONS en Nieuwsbrief bij mvr. Riet van den Berg.

Samen met de ONS werd de Nieuwsbrief al dan niet met bijlagen bezorgd.

* SPREEKUUR OUDERENADVISEUR EN WIJKAGENT

De wijkagent houdt om de week spreekuur in de Zilverberk op vrijdag van 9.00 tot 10.00 uur.

Hier is dan ook een ouderenadviseur van de KBO aanwezig.

* INFO  PRINSENBEEK

KBO Prinsenbeek is vertegenwoordigd in Info.Prinsenbeek. Elke vrijdag van 9.30 tot 12.00 uur kunt u terecht bij het loket in de hal van zorgcentrum "Hagedonk" met vragen over o.a. wonen, vervoer, zorg, ontspanning, beweging, cursussen, geldzaken, mantelzorg en vrijwilligerswerk.

Vrijwilligers geven hier advies aan alle Bekenaren die hieraan behoefte hebben, zowel jong als oud.

* OVERLEG-EXTERNE VERGADERINGEN

In 2017 heeft regelmatig overleg plaatsgevonden tussen (leden van) het KBO-bestuur met o.a.:

-Gemeente Breda

-Kring Breda

-KBO Leur en Liesbos

-Dorpsraad Prinsenbeek c.q. Dorpsplatform

-OOB (Overleg Ouderenbeleid Breda)

-GWI (Geschikt Wonen voor Iedereen)

AGENDA  met  ACTIVITEITEN  in 2017

27 januari       BIJEENKOMST KBO-BESTUUR met ACTIVITEITEN-BESTUREN

Uitwisseling van gegevens met activiteitengroepen.

27 januari-24 maart-28 mei-8 september-27 oktober          DANSAVONDEN

Dansen op de vrijdagavond van 19.30 tot 22.30 uur op afwisselende muziek van DJ Twan in de Zilverberk. Met een drankje en een hapje waren het heel gezellige avonden voor iedereen, ook als men niet kon of wilde dansen.

15 februari     PROJECT JONG-OUD in BASISSCHOOL DE HORIZON

Acht vrijwilligers zijn in gesprek gegaan met leerlingen van de basisschool over het jong en oud zijn.

28 februari     CARNAVALSMIDDAG

Ruim 93 personen genoten op deze gezellige middag van carnavalsmuziek en optredens.

17 februari-17 oktober-24 november      RIKKEN en JOKEREN in ETTEN-PRINSENBEEK

Aan een hele dag Rikken en Jokeren nemen van de KBO's uit Prinsenbeek, Liesbos en Etten ongeveer 100 rikkers deel en tegen de 30 jokeraars.

21 maart         RIKKEN IN LIESBOS

In Liesbos is het alleen Rikken en ook hier ongeveer 100 deelnemende rikkers.

04 maart         "JO NELEMANS-AFVALTOERNOOI"  BILJARTCLUB "ONS HUIS"

Een terugkerende traditie georganiseerd voor de gehele KBO door biljartvereniging "Ons Huis".

De hele dag wordt gestreden en s' avonds wordt de winnaar gehuldigd van deze sportieve en gezellige dag.

Leden van biljartclub "Ons Huis" hebben gedurende het jaar deelgenomen aan diverse toernooien in plaatsen in de omgeving.

02 maart         63ste STATUTAIRE LEDENVERGADERING

De parochie van OLV ten Hemelopneming heeft ons laten weten dat zij vanwege inkrimping van het team niet meer beschikbaar zijn voor een Dienst voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering.

Na een kopje koffie kon, in aanwezigheid van 75 leden, de voorzitter de vergadering openen.

De volgens rooster aftredende bestuursleden, dhr. Wender de Beet en mvr. Lies Meeuwissen, hebben zich herkiesbaar gesteld en beiden zijn herkozen met volledige instemming van de vergadering.

Na de vergadering was er de gelegenheid tot napraten onder het genot van een drankje.

11 maart         KOERSBAL-WEDSTRIJD om de WISSELBEKER

Onderlinge competitie.

13 mei             KOERSBAL REGIOWEDSTRIJDEN

Ook dit jaar heeft een team van onze koersbalclub deelgenomen aan de regiowedstrijden voor koersbalclubs. Er deden 6 clubs uit de regio mee en er werden wedstrijden uit en thuis gespeeld.

Ons team heeft hierbij de eerste prijs behaald. Ook de prijs voor de speler met het hoogste aantal scores binnen één wedstrijd viel binnen ons team en werd gewonnen door Adrie Luijken met 35 punten. Zaterdag 13 mei werd deze prijs feestelijk uitgereikt in aanwezigheid van alle deelnemende clubs in het gemeenschapshuis “De Linde” in Etten-Leur.

16 maart-14 september          HOFFMANS MODESHOW

Modeshows in de Zilverberk met voorjaars-/zomerkleding en najaars-/winterkleding.

27 april           LINE-DANCE GROEP

Optreden op Koningsdag in de 3-Linden; daarnaast in het jaar verschillende optredens in zorgcentra.

03 mei             BEDEVAART NAAR MEERSELDREEF

Samen met KBO Liesbos, Leur en Etten vond ook dit jaar weer de bedevaart naar Meerseldreef plaats.

De gebedsdienst werd geleid door pastoraal medewerker Piet de Leeuw en er werd gezongen door het koor Liesleut uit Liesbos. Daarna ging men naar de grot om een rozenhoedje te bidden. Indien gewenst kon men een kopje koffie drinken en/of deelnemen aan de koffietafel.

08-12 mei       5-daagse REIS naar FRIESLAND

Op vrijdag 20 januari werd eerst een informatiebijeenkomst gehouden over de 5-daagse reis in mei.

Met een volle bus vertrokken we op 8 mei voor 5 dagen naar hotel Gaasterland te Rijs in Friesland. Hier werd o.a. een bezoek gebracht aan Giethoorn, Workum met het Jopie Huismanmuseum en Soest.

Er werd een rondrit gemaakt met het Gaasterlandtreintje, in Sushuisterveen werd de museumboerderij "Ot en Sien" bezocht en in Allingawier de zwerversroute gevolgd.

Na een heerlijk diner, kwamen we op vrijdag 12 mei moe, maar voldaan, weer terug in Prinsenbeek.

17 mei             HANDWERKEN – project BUURTBANK

Stadsarchief Breda heeft een project Buurtbank (oral history project). Het doel van dit project is het verzamelen van verhalen. Aan de hand van foto's, die door mvr. M.L. van Bijnen van het Stadsarchief op deze handwerk-middag waren meegebracht, kwamen bij de handwerkgroep vele verhalen los. Uiteindelijk worden deze verhalen over wonen, werken, leven in Breda (Prinsenbeek) opgenomen in de Buurtbank.

19 mei             RABO CLUBKAS ROADSHOW UITREIKING CHEQUES

Op vrijdagavond 19 mei kwam de Rabo Clubkas Caravan naar de Markt in Prinsenbeek om cheques te overhandigen aan Prinsenbeekse verenigingen en stichtingen waarop in de campagneweken was gestemd. Uit Prinsenbeek deden 50 clubs mee aan de clubkascampagne en wederom was de BAK de grote winnaar.

Stichting De Zilverberk deelde de 2de plaats met Beek Vooruit en zij kregen ieder 687 stemmen, goed voor € 1497,66.

Vereniging KBO kreeg 558 stemmen, goed voor € 1216,44 en de 6de plaats.

Een geweldig resultaat en wij willen dan ook iedereen die op ons heeft gestemd, heel hartelijk hiervoor dankzeggen.

29-30 mei       PROJECT JONG-OUD BASISSCHOOL DE GRIFFIOEN

Tien van onze vrijwilligers hebben op deze ochtenden basisschool De Griffoen bezocht. Er werd gebruik gemaakt van moderne audiovisuele hulpmiddelen, zoals het digibord, tablets en smartphones en afgesloten werd met een digitale quiz. Het waren leerzame en gezellige ochtenden voor zowel de vrijwilligers als de leerlingen.

17 augustus    DAGREIS NAAR DE VECHT EN AMSTERDAM

Vertrek uit Prinsenbeek met een volle bus. Na de koffie met gebak onderweg gingen we, onder leiding van een gids, een rondrit maken door de Vechtstreek. Na de lunch reden we naar Amsterdam voor een rondvaart door de grachten en daarna bezochten we de Hortus Botanica, waar we genoten van deze prachtige tuin.

Na een lekker diner op de terugweg waren we om + 20.30 uur weer terug in Prinsenbeek.

04 september  RIKKEN LEREN

Start van een groep VRIJ RIKKEN op de maandagavond, om te leren rikken en/of het beter te leren.

17 september BIKS BLAOSFESTIJN

Ook dit jaar was KBO Prinsenbeek vertegenwoordigd met een kraam op de jaarmarkt van het Biks Blaosfestijn, met als thema "VOOR WIE IS DE KBO?"

Publiek werd bij de kraam welkom geheten voor een praatje en onder het genot van een kopje koffie kon men ook weer een puzzeltje, waar kleine prijsjes aan verbonden waren, invullen.

23 september  KOOR "VIVA LA MUSICA" op de KAM

Optreden van het koor op de Kulturele Amateur Manifestatie (KAM) in het Chassé theater te Breda.

In het voorjaar heeft het koor ook opgetreden in verzorgingshuis Hagedonk.

02 oktober      LEZING over INCONTINENTIE

In de week van de continentiezorg (de 1e week van oktober) werd onder het genot van een hightea door de continentie-verpleegkundigen van het Amphia ziekenhuis informatie gegeven over een lastig onderwerp: "incontinentie".

Aan de orde kwamen de volgende onderwerpen: -wat is een bekkenbodem, -welke plasproblemen bestaan er, -leefstijladviezen bij urineverlies, -praktische tips en oefeningen voor de bekkenbodem, -urologische klachten en de weg naar huisarts, uroloog of gynaecoloog, -leefregels, materialen en vergoedingen.

Deze bijeenkomst werd gehouden bij restaurant De Peer voor 20 leden.

oktober/november KBO-BRABANT BRIDGEKAMPIOENSCHAP

Een aantal van onze leden hebben deelgenomen aan het door KBO Brabant in samenwerking met de Bridgebond georganiseerde bridgetoernooi. Na de voorrondes, die in oktober door heel Brabant plaats vonden, was de finale op dinsdag 14 november in Berlicum.

25-26 november         OPEN DAGEN ZILVERBERK met HANDWERKEXPOSITIE

De handwerkgroep, die 40 jaar bestaat, heeft op de Open Dagen laten zien wat er zoal gemaakt is op de handwerkmiddagen en sommige werkjes konden ook gekocht worden, b.v. quilts, kussens, patchwork-spreien, brei- en haakwerkjes b.v. pannenlappen, babyslofjes, toilet- en boodschappentassen, kerstartikelen, slingers/feestvlaggetjes, kaarten, sieraden en poppen en poppenkleertjes en nog veel meer.

Bovendien waren op deze dagen verschillende demonstraties, zoals kantklossen, miniatuurstoomlocomotieven, tiffany kleurrijk glas, keramiek, elektrische fietsen, tekeningen en olieverfschilderijen, hoeden, sieraden, kaarten, bewerkingen van glas en keramische objecten en het tekenen van mandala's.

Het bestuur van de KBO was op deze dagen aanwezig om belangstellenden te informeren over o.a. wat zij doet, welke activiteiten er zijn en voor wie de KBO bedoeld is.

13-14 december ADVENTVIERINGEN

Op beide dagen werd begonnen met een gebedsdienst onder leiding van pastoraal medewerkster mvr. Henny Spooren-Schaart.

De muzikale omlijsting werd verzorgd door ons koor "Viva la Musica".

We mochten, verdeeld over beide dagen, ongeveer 140 bezoekers ontvangen. Naar traditie werd na de lunch de gratis kerstbingo met de bekende leuke prijzen gehouden.

15 december   VRIJWILLIGERSBIJEENKOMST

Het jaar werd doorgesproken in een gezellige sfeer onder het genot van een kopje koffie met gebak.

Van onze ruim 140 vrijwilligers waren er ongeveer 120 aanwezig.

Na afloop werd er aan iedereen een fles wijn en een notitieboekje overhandigd.

19 december   EINDEJAARSBINGO

Aan het einde van het jaar was er weer onze traditionele eindejaarsbingo met heerlijk gebak.

20 december   KERSTDRIVE BRIDGECLUB DE ZILVERBERK

BESTUUR van KBO afdeling PRINSENBEEK per 31 december 2017

voorzitter                    dhr. Wender de Beet,                        tel. 5417407    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris                     mvr. Josien van Melis             tel. 5416947    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester          dhr. Ton Broks                       tel. 5410620    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

vice-voorzitter                        dhr. Ad Meulemans,              tel. 5413268    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2e secretaris                 dhr. Rienus Huijbregts           tel. 5419220    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2e penningmeester      dhr. Wim Batist                     tel. 5415173    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               mevr. Lies Meeuwissen          tel. 5415218    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               dhr. Louis Smits                     tel. 5412628    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               mevr. Will Vrolijk                  06-10586060  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op iedere eerste donderdagochtend van de maand is er een bestuursvergadering.

JAARVERSLAG 2017 samengesteld door:

mvr. Josien van Melis-van Delst, secretaris KBO Prinsenbeek