Jaarverslag 2020 in concept

www.kboprinsenbeek.nl

Ontmoetingscentrum De Zilverberk, Schoolstraat 9, 4841 XC Prinsenbeek

VOORWOORD door de voorzitter

Wat valt er te zeggen over het jaar 2020 voor de KBO. Een coronajaar waarin De Zilverberk het grootste gedeelte van het jaar gesloten was. Ondanks alle corona-aanpassingen was het schenken van koffie of thee niet toegestaan door de Gemeente Breda. Een rustig jaar dus waarin de meeste activiteiten niet doorgingen en wij weinig aan eenzaamheidsbestrijding konden doen. Voor vele leden was het persoonlijk een moeilijk jaar. Bijna iedereen heeft in zijn of haar omgeving wel iemand of meerderen die door corona getroffen zijn en soms hieraan zijn overleden. Onze gedachten gaan uit naar hen en hun familie en dierbaren.

Het aantal overleden KBO leden was tweemaal zo hoog als in 2019.

Ook kent iedereen wel mensen die hun inkomen geheel of gedeeltelijk moeten missen. Dit geldt ook voor de KBO. Het negatief resultaat zou ongeveer € 40.000 zijn. Maar door maximaal gebruik te maken van de verschillende regelingen en het van de Gemeente gewonnen proces over het subsidiebeleid hebben we het verlies kunnen beperken tot € 15.000.

Door overlijden van leden en opzeggingen hebben we 75 minder leden, terwijl daar maar 16 nieuwe leden tegenover staan doordat de activiteiten hebben stilgelegen. In 2019 hadden we nog 63 nieuwe leden.

Voor de vrijwilligers waren de ervaringen verschillend. (Assistent)-beheerders en gastvrouwen werden nu maar beperkt ingezet, maar waren op die momenten dan wel extra druk door de coronamaatregelen. De ONS bezorgers bleven de meeste tijd op hun post evenals de ouderenadviseurs en belastinginvullers, al moesten laatstgenoemden wel creatief te werk gaan.

De activiteiten-besturen moesten regelmatig hun leden bellen om hen weer te informeren over sluitingen. Dat gold ook voor de computercursussen en reizen. Kortom: flexibiliteit werd vereist maar was, zoals verwacht, geen probleem. Daarvoor hartelijk dank.

Ondanks alles zijn er door de Stichting De Zilverberk wel plannen uitgewerkt voor 2021. De luchtbehandeling zal in maart worden vernieuwd en in juli worden er aanpassingen aan het gebouw gepleegd, de garderobe wordt verplaatst, de entree wat ruimer en er wordt meer opslagruimte gecreëerd. Een en ander leidt ook tot een beter binnen en buiten klimaat en een lagere energierekening.

Zoals u ziet leggen we ons hoofd niet in de schoot en richten we ons met volle kracht op de toekomst. Er komen ongetwijfeld betere tijden. Houd vol en blijf gezond. Dan hopen we u in de loop van 2021 vol goede moed in De Zilverberk te mogen begroeten.

Wender de Beet,

Voorzitter Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek.

BESTUUR van KBO afdeling PRINSENBEEK per 31 december 2020

voorzitter                   dhr. Wender de Beet,            tel. 5417407 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

secretaris                   mvr. Josien van Melis          tel. 5416947  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester         mvr. Sjan Franken               tel. 06-12134735      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2e secretaris               dhr. Rienus Huijbregts         tel. 5419220  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2e penningmeester    dhr. Ton Broks                     tel. 5410620  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               dhr. Wim Batist                    tel. 5415173  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid                               dhr. Louis Smits                   tel. 5412628  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

lid

Iedere eerste donderdagochtend van de maand is er een bestuursvergadering, met uitzondering van de maand juli.

BESTUURSTAKEN EN

BESTUURSAFGEVAARDIGDEN vaste ACTIVITEITENGROEPEN

dhr. Wim Batist, lid

belastinginvullers - carnaval - computerproject - lezingen/excursies - stoelgym

dhr. Wender de Beet, voorzitter

biljarten - bingo - sjoelen - vrijwilligers - werkgroep “gezelligheid samen”/domein Zorg

dhr. Ton Broks, 2de penningmeester

dansen - Engels - koersbal - line-dance

mvr. Sjan Franken, penningmeester

adventsvieringen - schilderen/tekenen

dhr. Rienus Huijbregts, 2de secretaris

beheer/verhuur Zilverberk - bridge - handwerken - modeshow - ledenadministratie -             ouderenadviseurs/thuisadministrateurs - reanimatie - website

mvr. Josien van Melis, secretaris

maandelijkse Nieuwsbrief - publiciteit o.a. naar Prinsenbeek Nieuws, Modern            Prinsenbeek en Facebook - Biks Blaosfestijn

dhr. Louis Smits

fietsen - jokeren - jong/oud - koor - Kring Breda - lezingen/excursies - reizen - rikken

Besturen van activiteitengroepen kunnen terecht bij bovengenoemde personen, die vragen/opmerkingen zullen voorleggen in de bestuursvergadering.

ACTIVITEITENGROEPEN per 31 DECEMBER 2020

BILJARTCLUB "CARAMBOLE"                                donderdagavond 19.00 - 22.00 uur

Aantal leden 8.

Contributie/eigen bijdrage € 12,50 per jaar; spelsoort driebanden.

secretaris/penningmeester dhr. Rien Peemen, 076-5410428, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

BILJARTVERENIGING "ONS HUIS"            maandag- en vrijdagmiddag 13.00-17.00 uur

Aantal leden 31.

Contributie/eigen bijdrage € 20,00 per jaar; spel in competitieverband.

BILJARTCLUB V.O.P                                                     maandagavond van 18.30 - 22.30 uur

Aantal leden 20.

Eigen bijdrage: € 10,-- per jaar; -spelsoort libre-.

secretaris/penningmeester dhr. Guust de Graaf, 06-51055565, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

BILJARTVERENIGING “ZILVERBOYS”                donderdagmiddag 13.00 -17.00 uur

Aantal leden

Eigen bijdrage

BILJARTEN DAMES                                                       woensdagochtend van 9.30 - 12.00 uur

Aantal leden 6.

Eigen bijdrage: + € 10,00 per jaar.

activiteitenbegeleider dhr. M.J. (Sjors) Tax, 076-5414793, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

BINGO                                 laatste dinsdagmiddag van de maand van 13.30 tot 16.30 uur

Kosten per kaart € 3,00 voor gehele bingo; loterij € 1,00 voor 10 loten.

BRIDGE ALERT'99                      dinsdagavond in competitieverband van 19.15 tot 22.30 uur

Aantal leden 24.

Eigen bijdrage € 15,--  per jaar.

BRIDGECLUB "DE ZILVERBERK"                          woensdagmiddag 13.00 – 17.00 uur

Aantal leden 74.

Contributie/eigen bijdrage € 17,00 per jaar; spel in competitieverband.

Zomercompetitie € 1,00 per persoon per speeldag.

CARNAVAL                                                                       organiseren van een carnavalsmiddag

COMPUTERPROJECT                                       in voor- en najaar op verschillende dagdelen

inloopmiddag op donderdag van 13.30 tot 15.30 uur behalve in de schoolvakanties

Eigen bijdrage varieert per cursus.

DANSEN                                          volgens agenda op vrijdagavonden 19.30 tot 22.30 uur

Toegang voor leden gratis.

ENGELS CONVERSATIE          januari tot maart maandagmiddag 13.00 – 14.30 uur

tot juni online lessen; m.i.v. januari 2021 is helemaal gestopt met Engels conversatie

Aantal leden 7.

Eigen bijdrage € 70,00 per jaar.

en mvr. José Bogtrop,  06-13257136.

FIETSEN                                         dinsdagmiddag vertrek om 13.15 uur vanaf De Zilverberk

Aantal deelnemers 36.                                                                                en 2 dagtochten per jaar

Bijdrage voor "lief- en leedpotje" € 5,00.

fietsgids/voorzitter dhr. Piet Verstraeten 076-5876233, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

penningmeester mevr. A. Timmers, 076-5415345

HANDWERKEN                                                    woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur

Aantal deelnemers 14.

contactpersoon mvr. Ria Frijters, 06-23755359

JOKEREN                                                   september-juni: vrijdagmiddag 13.00 tot 17.00 uur

vrij jokeren op maandagmiddag;   in de zomer vrij jokeren op de vrijdagmiddag

Aantal leden 21.

Contributie/eigen bijdrage € 20,00 per jaar.

voorzitter/secretaris/penningmeester mvr. Anneke Beerens, 076-5414104, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

medeleiding mvr. Ine Hagenaars

KLAVERJASSEN                                                  woensdagavond van 19.00 tot 22.00 uur

Aantal leden 7.

Contributie/eigen bijdrage € 2,50 per maand.

KOERSBALCLUB  "DE ZILVERBERK"  maandag- en donderdagmiddag 13.30-15.30 uur

Aantal leden 33.                                                                  donderdagavond 19.30 tot 21.30 uur

Contributie/eigen bijdrage € 10,00 per jaar.

voorzitter dhr. Toon Luiken, 076-5412833

penningmeester mvr. Naantje Vissers, 076-5412592

KOOR  "VIVA  LA  MUSICA"                          maandagmorgen van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 37.

Contributie/eigen bijdrage € 55,00 per jaar.

dirigente mvr. A. Hage, pianist dhr. B. Brouwer

LINE DANCE                                                         woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur

Aantal leden 20.

Contributie/eigen bijdrage € 12,00 per maand; in juli en augustus € 2,00 per persoon per les

secretaris/penningmeester dhr. Rien Meeuwissen, 076-5222434, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

REIZEN                                                                               meer-daagse reis (midweek) en dagreis

RIKKEN                                          dinsdagmiddag in competitieverband 13.30 tot 17.00 uur

maandagavond leren rikken/beter leren rikken 19.00 tot 22.00 uur

Aantal leden 53.

Contributie/eigen bijdrage € 30,00 per jaar.

voorzitter/algemeen wedstrijdleider dhr. Henk Bulkmans, 06-17860729, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

SCHILDEREN/TEKENEN                                             donderdagochtend 9.00 tot 12.00 uur

Aantal leden 8.

Contributie/eigen bijdrage € 10,00 per les.

SJOELEN  "DE ZILVERBERK"                      woensdagochtend van 9.30 tot 11.30 uur

Aantal leden 15.

secretaris mvr. Ans Hage, 076-5413095

SJOELCLUB  "D.O.S."                                                    maandagavond van 19.30 tot 22.00 uur

Aantal leden 16.

Contributie/eigen bijdrage € 42,00 per jaar.

voorzitter/secretaris mvr. Corrie Graumans, 06-37601999, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

STOELGYM                                                           donderdagavond van 18.30 tot 19.15 uur

Aantal leden 24.

Contributie/eigen bijdrage € 25,00 per jaar.

WERKGROEP JONG-OUD enkele keren per jaar actief met de Prinsenbeekse basisscholen

Aantal deelnemers 17.

ALGEMENE ACTIVITEITEN en WERKGROEPEN

ADVENTSVIERINGEN

Organisatie van de jaarlijkse adventsvieringen in de Zilverberk.

Leden: mvr. Lies Meeuwissen, mvr. Riet van Aert, dhr. Ton Broks.

AED/REANIMATIE

De AED (Automatische Externe Defibrillator) is een apparaat dat wordt toegepast bij een hartstilstand. De AED geeft een elektrische schok af waardoor het hartritme weer op gang kan worden gebracht. De overlevingskans neemt hierdoor aanzienlijk toe.

De werkgroep bestaat uit een 16-tal vrijwilligers die jaarlijks worden bijgeschoold om het vak Reanimatie en AED-bediener te kunnen uitoefenen.

BEHEER en VERHUUR ZILVERBERK

Hoofdbeheerder van Ontmoetingscentrum De Zilverberk is dhr. Ad Dierckxsens, die wordt ondersteund door een 5-tal assistent-beheerders/ondersteuners.

Voor het huren van ruimte in de Zilverberk kunt u allèèn terecht bij Rienus Huijbregts en/of Ad Dierckxsens. Afspraken worden vastgelegd na retourzending en bevestiging contract.

BELASTINGINVULHULP

De belastinginvullers van onze vereniging zijn dhr. Wim Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Huib Jansen, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Jack van Noort, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet. Zij hebben allen een legitimatiebewijs voor het volgen van de jaarlijkse bijscholingscursus.

Ook is aan leden de mogelijkheid geboden om in de Zilverberk zelf, onder leiding, te oefenen met het invullen van belasting op de computer.

BIKS BLAOSFESTIJN

Organisatie van de jaarlijkse vertegenwoordiging van de KBO bij het Biks Blaosfestijn.

Leden: mvr. Riet van Aert, dhr. Rienus Huijbregts,  mevr. Lies Meeuwissen.

EXTERN OVERLEG

Regelmatig heeft overleg plaatsgevonden tussen (leden van) het KBO-bestuur met o.a.:

Gemeente Breda, Kring Breda, Dorpsplatform/Domein Zorg.

GASTVROUWEN/-HEREN

Ongeveer 25 vrijwilligers voorzien bezoekers van de Zilverberk van koffie/thee en/of een drankje.

KLUSPLOEG

Door een 14-tal vrijwilligers worden regelmatig onderhoud- en schoonmaakwerkzaamheden en andere klussen aan en in de Zilverberk verricht.

LEZINGEN

In 2020 kon slechts een lezing georganiseerd worden.

LIEF EN LEED

Verzorging felicitatie- en condoleancekaarten en H. Missen ter nagedachtenis overleden leden.

NIEUWSVERZORGING

De NIEUWSBRIEF met o.a. de agenda, uitnodigingen voor vieringen/bijeenkomsten en activiteiten, telefoonnummers van ouderenadviseurs en belastinginvullers, cursusmogelijkheden voor computerlessen, verscheen 10 keer in 2020. In april verscheen geen Nieuwsbrief i.v.m. corona.

Daarnaast werden activiteiten en incidentele aankondigingen gecommuniceerd via Modern Prinsenbeek, Prinsenbeek Nieuws en Facebook.

Informatie is ook te vinden op onze website: www.kboprinsenbeek.nl

Heeft u ook nieuws en/of een bericht voor plaatsing in de Nieuwsbrief dan kan dit gestuurd worden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

"ONS" en BODES

Dit jaar waren er 11 uitgaven van ONS, i.v.m. corona is een bezorging niet doorgegaan, maar

10 ervan werden bezorgd door 26 bodes.

Bezorgadres/verspreidingspunt van ONS en Nieuwsbrief bij mvr. Riet van den Berg.

Samen met de ONS werd de Nieuwsbrief al dan niet met bijlagen bezorgd.

OUDERENADVISEURS

Onze afdeling kent de volgende ouderenadviseurs: mvr. Joan Batist, mvr. Marian van Dongen, dhr. Piet Houtepen, dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen, mvr. Josien van Melis, dhr. Louis Smits, mvr. Helma Spierings, dhr. Wout Timmers en mvr. Elly van Vliet.

Bijeenkomen voor bijscholing was helaas in 2020 niet mogelijk, maar verspreid over de eerste maanden van 2021 zullen diverse bijscholings-onderwerpen online aangeboden worden.

Een aantal van onze ouderenadviseurs zet zich ook in voor het spreekuur van Info.Prinsenbeek.

SPREEKUUR OUDERENADVISEUR EN WIJKAGENT -  INFO.PRINSENBEEK

Tot de gedwongen sluiting van de Zilverberk in maart hielden wijkagenten om de week spreekuur in de Zilverberk. Per september hebben zij aangegeven dat het spreekuur tot nader order wordt opgeschort, o.a. vanwege capaciteitsgebrek.

Op de vrijdagen om de week dat de Zilverberk geopend mocht zijn was een KBO-ouderenadviseur aanwezig. Van 9.00 tot 10.00 uur kan men terecht met vragen over o.a. wonen, vervoer, zorg, ontspanning, beweging, cursussen, geldzaken, mantelzorg en vrijwilligerswerk.

THUISADMINISTRATEURS:

Dhr. Rienus Huijbregts, dhr. Wim Langen en dhr. Wout Timmers

TUINPLOEG

De tuinploeg telt een 4-tal leden, die het groen rondom de Zilverberk mooi in orde houden.

AGENDA  met  ACTIVITEITEN  in  2020

Ontmoetingscentrum De Zilverberk moest in 2020 i.v.m. Covid-19 noodgedwongen de deuren sluiten:

-van woensdag 11 maart tot en met zondag 2 augustus

-van donderdag 15 oktober tot en met zondag 22 november

-van donderdag 10 december tot en met donderdag 31 december.

09 januari                   TEKENEN- EN SCHILDEREN

Start van de gevarieerde teken- en schildercursus onder leiding van Ine van den Berg.

15 januari                   KLAVERJASSEN

Start van de nieuw opgerichte klaverjasclub onder leiding van Ton Dielissen.

17 januari-25 september

DANSAVONDEN

Dansen op de vrijdagavond van 19.30 tot 22.30 uur op afwisselende muziek van DJ Twan in De Zilverberk. Gezellige avonden voor iedereen met een drankje en een hapje.

23 januari-28 februari        BELASTINGINVULHULP

Op donderdag 23 januari vond de jaarlijkse bijscholing voor belastinginvullers plaats in de Zilverberk.

Vervolgens werd op vrijdag 28 februari aan onze leden de mogelijkheid geboden om in de Zilverberk zelf, onder leiding, te oefenen met het invullen van belasting op de computer.

24 januari                 BIJEENKOMST KBO-BESTUUR – ACTIVITEITEN-BESTUREN

Uitwisseling van gegevens met activiteitengroepen.

24 januari                 INCASSO CONTRIBUTIE KBO voor het jaar 2020.

28 januari-18 februari-29 september        BINGO

Na 2 gezellige bingo-middagen in januari en februari kon in september nog een bingo-middag doorgaan, weliswaar met beperkt aantal deelnemers.

14 februari    RIKKEN en JOKEREN

Geheel verzorgde toernooidag in Etten-Leur.

25 februari    CARNAVALSMIDDAG

Gezellige middag met carnavalsmuziek en optredens.

5 maart          66ste STATUTAIRE LEDENVERGADERING

Na koffie met iets lekkers opende de vicevoorzitter (i.v.m. ziekte voorzitter) de vergadering in aanwezigheid van + 100 leden.

Zie de notulen van deze vergadering.

Na het officiële gedeelte kon men, onder het genot van een drankje, genieten van luister- en populaire muziek door Rens Kouwenberg.

6 maart          LEZING BOOTS APOTHEEK PRINSENBEEK

Mvr. Marianne Glimmerveen-van Rijn sprak o.a. over “het reilen en zeilen in de apotheek”, de invloed van voeding op werking medicijnen en gezonde voeding voor ouderen.

10 september HOFFMANS MODESHOW

De voorjaars-/zomermodeshow kon helemaal niet doorgaan.

De najaars-/winterkleding werd aangeboden in een inloop-verkoopshow.

2 oktober       AFSCHEID VAN ASSISTENT-BEHEERDER JAN VAN TILBURG

Ondanks alle beperkende corona-maatregelen toch een gezellig en feestelijk afscheid van onze assistent-beheerder Jan van Tilburg, samen met collega-beheerders, gastvrouwen/-heren, bestuur Zilverberk en bestuur KBO.

Gedurende bijna 15 jaar hebben Vereniging KBO en Stichting De Zilverberk een beroep Jan kunnen doen. Hij stond altijd klaar, was behulpzaam en gastvrij. Zijn gezondheid nu moet voorgaan, maar wij en alle bezoekers van de Zilverberk gaan hem zeker missen.

2 oktober        AFSCHEID VAN ASSISTENT-BEHEERDER JAN DE GRAAUW

Tijdens de gezellige bijeenkomst met collega-beheerders, gastvrouwen/-heren, bestuur Zilverberk en bestuur KBO hebben we ook afscheid genomen van onze assistent-beheerder Jan de Graauw.

Gedurende een flink aantal jaren verleende hij allerlei hand- en spandiensten in de Zilverberk en deed vele boodschappen. Hem werd dan ook heel hartelijk dankgezegd.

10 november RABO CLUBSUPPORT - TOEZENDING CHEQUES

Uitreiking van cheques in het kader van Rabo ClubSupport was dit jaar per post.

Uit Prinsenbeek deden 59 clubs mee waarop 6900 stemmen werden uitgebracht. Elke stem was goed voor € 4,20.

Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek ontving een feestelijke cheque van € 1.113,21.

Stichting De Zilverberk ontving een cheque ter waarde van € 982,99.

Een heel mooi resultaat en wij willen dan ook iedereen die op ons heeft gestemd, maar zeker ook de Rabobank heel hartelijk hiervoor dankzeggen.

18 en 21 december   BEDANKJE VRIJWILLIGERS

Om hen te bedanken voor hun inzet zijn alle vrijwilligers uitgenodigd om (coronaproof) een bedankje op te halen in de Zilverberk.

31 december             PRESENTJE VOOR ALLE LEDEN

Door corona was er dit jaar nauwelijks de gelegenheid om elkaar te ontmoeten in de Zilverberk, samen een spelletje te spelen, een kopje koffie te drinken of zomaar wat bij te praten.

Daarom heeft het bestuur aan het einde van dit jaar alle leden verrast met een klein presentje.

JAARVERSLAG 2020 samengesteld door:

mvr. Josien van Melis-van Delst,

secretaris Seniorenvereniging KBO Prinsenbeek